Bár rengeteg kritikai éri a Facebookot, mégis a legszélesebb körben használt olyan platform, amelyiken egyszerre tudsz márkát építeni, kommunikálni a rajongóiddal, és eladni. De hogyan illeszd bele a Facebookot a marketingstratégiádba? Adunk néhány (marketing és kommunikációs) tippet.
Mintha két különböző Facebook lenne.
Nehéz egyértelmű állást foglalni a Facebook mellett, vagy ellen, mert vannak olyanok akik azzal érvelnek, hogy a Facebook felesleges, mert drasztikusan csökkennek az elérések, egyre kevesebb interakció mellett egyre drágábbak a hirdetések, és a különböző algoritmusok, frissítések követhetetlenné, kiszámíthatatlanná teszik. Aztán vannak olyanok akik szerint ez nem így van. Ők a folyamatos változásban inkább a kifinomult jó megoldásokat látják, a pontosabb targetálást, a megtérülő befektetéseket és hirdetési költségeket.
Mi kell ahhoz, hogy te is így lásd? Összegyűjtöttük 7 pontban.
1: Jól határozd meg a célt, amit szeretnél elérni
Ahhoz, hogy a marketingstratégiád jól működő része legyen a Facebook, jól kell meghatároznod azt a célt, amit szeretnél elérni. Ami néhány éve még egyértelmű volt – szinte mindenki eladni akart a Facebookon – az mára megváltozott.
A szakemberek 34%-a szerint akkor csinálod jól, ha a Facebook stratégiád elsődleges célja a márkaépítés, 21%-uk szerint azért kell jelen lenned, hogy fokozd a közösségi élményt, és csak 10%-uk mondja azt, hogy a Facebookon kell eladnod (Eközben a szakemberek 10%-a kizárólag weboldalra terelésre ajánlja). Lehet, hogy ez alapján érdemes a marketingstratégiádba beemelni a Facebookot.
2: Nagyon figyelj a kommunikációra
Ha a Facebookon kommunikálsz oda kell figyelned, hogy ne a cégedről, és ne magadról beszélj, hanem a like-olóidhoz szólj.
Egy egyszerű példa: ha autóbérléssel foglalkozol, akkor ne arról beszélj, hogy a kocsid milyen jó mert nem azért követnek, hogy erről olvassanak. Inkább beszélj arról, hogy nekem, a like-olódnak miért jó, milyen előnyeim lesznek, miért éppen téged válasszanak.
Persze figyelj arra is, hogy ne kommunikálj egysíkúan. Fontos, hogy kérdezz, adj tippeket, legyél kíváncsi, mutasd be a céged, a szolgáltatásodat. Úgy kell kommunikálnod, mintha beszélgetnétek.
3: Ismerd meg a közönségedet
A Facebook minden segítséget megad ahhoz, hogy a lehető legjobban megismerd a közösségedet/közönségedet. Néhány kattintás elég, hogy rengeteg hasznos infót megtudja a követőidről: például azt, hogy hol laknak, hogy milyen neműek, milyen iskolát végeztek, vagy éppen mikor használják a Facebookot.
Már ez hatalmas segítség, de ha hirdetni akarsz, vagy további like-olókat gyűjteni akkor még számtalan adatot látsz ahhoz, hogy meg tudd őket szólítani, el tudj adni nekik, vagy bármilyen stratégiai célt elérj.
4: Posztolj, amikor várják
Fontos, hogy akkor posztolj, amikor a követőid „várják”. Egyébként a Facebook segít neked ebben hiszen nem csak azt látod, hogy egy adott napon mikor használják a követőid közül sokan a Facebookat, hanem tulajdonképp minden adat a rendelkezésedre áll ahhoz, hogy akkor posztolj amikor vágyják.
5: Olyat posztolj, amit szeretnek
Ez egy nagyon pro tipp, nem írtuk még le sehol. Egy pár hónapos felmérésben azt vizsgálták, hogy milyen tartalmakat szerettek a Facebookot használók, és arra jutottak, hogy a hosszabb tartalmak (amikor akár egy linken kell tovább olvasni) a grafikák, képek, a videók, és a szövegek a sorrend. Most már tudod, hogy mikor kell posztolni, azt is, hogy mit, és azt is, hogy kinek posztolsz. Egészen jó, nem?
6: Hirdetések
Amikor Facebook hirdetés elindítasz, az nagyjából olyan, mintha egy tálca sütivel mászkálnál az utcán, és kérdeznéd, hogy „Ki akar tőled venni egyet”. A járókelők (azaz a Facebookot használók) nem biztos, hogy éppen akarnak sütit.
Aki akar az sem biztos, hogy azonnal megveszi: lehet, hogy csak megnézi. Persze, mindig lesz, aki azonnal vásárol. Ha ezt így elemed be a marketingstratégiába, akkor nem lesznek túlzó elvárásaid az eladások miatt.
7: Mérj, analizálj
Talán ez az egyik legfontosabb tanácsunk. A Facebook kikerülhetetlen. Ezért a legjobb, ha tanulod, ha méred, ha figyeled, ha elemzed a számokat, és mindig megpróbálsz egy kicsit jobb lenni. Az eredményekkel számolhatsz, és be tudod illeszteni a marketingstratégiádba.