A konkurencia elemzése is a marketing eszköztárába tartozik, a piackutatás fontos része. Nem csak azért kívánatos elemezni a konkurensek lépéseit, mert kíváncsiak vagyunk. Ha ismerjük versenytársaink erősségeit, gyengeségeit, valós piaci súlyát, akkor számos információ áll rendelkezésünkre a saját stratégiai döntéseinkhez. Ahhoz, hogy pontosan meghatározzuk a cégünk fejlődési irányát, fontos ismerni a piaci helyzetünket, elhelyezkedésünket más cégekkel szemben.
Az online marketing abszolút az a terület, ahol legálisan bámészkodhatunk mások háza táján.
Érdemes tervszerűen gondolkoznunk: válasszuk ki a legfontosabb versenytársakat, fórumokat és azokat a platformokat, amelyeket figyelni fogunk.
Versenytársak meghatározása
Avagy, kit monitorozzunk? Képtelenség lenne mindenkit megfigyelni. Ezért először is tisztázzuk, kiket tartunk versenytársunknak. Azokat, akik ugyanazokat a termékeket, szolgáltatásokat kínálják mint mi? Vagy azokat, akik hasonló jellegű igényeket elégítenek ki, de más szolgáltatással, termékkel? Ideszámítjuk azokat is, akik ugyanazt a réteget célozták meg? A táblázatunkhoz azt is döntsük el, kire mennyi időt szánunk, vagy milyen időközönként “vesszük elő” újra. A legnagyobb konkurenseinket sűrűbben, legalább hetente figyeljük, mások piaci szereplését elég havonta górcső alá venni.
Ha van egy átlátható listánk, akkor a megfigyeléseink alapján ismerni fogjuk a piac működését. A legfőbb konkurensek tevékenysége mindenképpen támpont legyen a saját ténykedésünk során is.
Mit figyeljünk?
Egy évtizede még a nyomtatott sajtóra, esetleges tv-, rádió reklámokra kellett figyelnünk az elemzés és értékelés során. Ma már több eszközt használhatunk a marketing tevékenységek során.
Ha új kampányról értesülünk,adott cégek között, kövessük nyomon annak alakulását. Hányan lájkolják, osztják meg a social media fórumokon. Mikor, mennyi időközönként posztolnak új tartalmakat. Annak mekkora az átlag közönsége.
Milyen az ügyfélszolgálatuk? Milyen egyéb szolgáltatásokat ajánlanak ügyfeleiknek?
mennyi idő múlva válaszolnak egy megkeresésre?
Kik az abszolút követőik? Vannak-e elkötelezett véleményvezéreik? Fizetett reklámarcuk?
Milyen eszközökkel figyeljünk?
Google keresési adatok: az első logikus dolog a billentyűzeten beütni egy keresőmotort, és beírni a konkurensek neveit. Nézzük, mit dob a gép. Aztán keressünk a tevékenységeikre, szolgáltatásaikra. Az organikus helyezési listában elfoglalt helyükből is sok mindenre következtethetünk. Először is, minél előrébb van, annál több látogatót vonz az oldalára. A több kattintás több bevételt jelent. Csak az első két oldal találataival foglalkozzunk, a többivel nem érdemes.
Ne hagyjuk ki a versenytársak honlapját sem. Figyeljük meg a szerkezetét, a használhatóságát, a navigálási lehetőségeket. Ha webáruházról van szó, nézzük meg rövidebb-e a vásárlási folyamat? Feltünőbb a kosár gomb? Ha valami megtetszik, másoljuk le az ötletet. tegyük ezt lépésenként, hogy mérni tudjuk a különbséget az előző megoldásokhoz képest. Ha már itt tartunk, akkor számos más egyéb programmal is segít nekünk.
Google Alerts: Mindössze a kereső mezőbe kell beírnunk, miről, milyen webes megjelenésről küldjön értesítést.A
mention.com ennél jóval többet nyújt: A Facebookon, Instagramon, Twitteren és a YouTubon is figyeli a kulcsszavakat, és összehasonlítja a kiválasztott konkurens oldalakkal. Ingyenes, és abszolút könnyen használható.
Google Analytics: elemezzük magunkat is. Figyeljük meg, honnan, mikor, mennyi látogatónk jön.
Google trends: a piacról, és a keresési kifejezésekről is összehasonlítást kérhetünk. Egy új termék bevezetésekor nagy segítség lehet. Beírjuk a témát, utána számtalan más keresőkifejezést adhatunk hozzá. Grafikonban jeleníti meg az összehasonlítást, illetve térképen, a régiók szerinti érdeklődést.
alexa.com: bár fizetős, hét napig ingyenesen lehet használni. Egy próbát megér: mert olyasmit is megmutat, hogy a nézegetett oldal hányadik a rangsorban, mennyi időt töltenek rajta a látogatók, azok anyagi és korcsoport szerinti felosztását, hányan jöttek kulcsszavakra keresve, milyen linkek mutatnak az oldalra. A fizetős megoldást választva már egész komplett, weboldalalkat összehasonlító elemzésekhez juthatunk.
A hírfigyelőkkel ráláthatunk a sajtómegjelenésekre, Pr aktivitásokra.Ha nagyon nyüzsögnek, mi is igyekezzünk, ne maradjunk ki.