Évente sok-sok milliót keresnek bizonyos hírességek, pusztán azzal, hogy léteznek, hozzák a saját formájukat. Látszólag nem tesznek semmit a busás jövedelmükért, néha egy műsorhoz, vagy márkához adják az „arcukat”.
Az Egyesült Államokban a hirdetések mintegy 15%-át az endorsement reklámok teszik ki, vagyis, amikor egy ismert személy jelenik meg egy márka promotálása kapcsán.
A fogyasztók sokkal hitelesebbnek tartják a megkomponált reklámoknál.
A Personal branding kifejezést először 1997-ben hallhattuk (Tom Peters: The brand call you), viszont annyira eltalálta egy új magatartásforma lényegét, hogy azóta lépten-nyomon használjuk. Sőt, egy új ágazat is épült rá.
Mi is pontosan a Personal branding?
Tulajdonképpen az egyén saját maga, a személyisége, amilyen képet szeretne sugározni magáról, és ami ebből lecsapódik másokban. Az internet elterjedésével már bárki építhet „magából” egy márkát. Míg anno ez inkább a színészekhez, politikusokhoz kapcsolódott, ma már bárki lehet ismert a blogja, youtube feltöltései révén. Feltéve persze, ha akad valaki, aki kíváncsi rá. Az ismertség pedig egy idő után akár pénzt is teremhet..
Nem pusztán önfényezés..
Elsősorban a személy saját vállalkozása, ténykedése népszerűsítésére kiváló. Ha valaki szaktanácsadással, egyéni szolgáltatással foglalkozik, de a HR-esek is szeretik. Sokkal sikkesebb, ha egy álom munka talál ránk, mint kiküldeni több száz önéletrajzot…
Kire bíznánk a gyermekünket? Egy ismeretlenre, akit a bedobott szórólapról hívtunk fel, vagy valakire, akinek a facebook profilja, blogja egy kieggyensúlyozott, megbízható képet sugároz? De akár nyelvtanárt, gázvezetékszerelőt, fogorvost is bátrabban választunk így.
Tehát szinte mindenkinek a hasznára válna. A haszon pedig egy idő után a bankszámlán is megnyilvánul.
A saját márkánk
A személyes márkánk kialakítása csak látszólag egyszerű. Valójában elég összetett feladat, hogy a külvilág szemében a céljainknak megfelelő kép alakuljon ki rólunk. Ugyanis nem vagyunk egyszerűek. Mindenkinek van egy rakás olyan tulajdonsága, amire most nem biztos, hogy szükség van. Sokszor ezek egymásnak is ellentmondanak.
Ha viszont mindent bemutatnánk, akkor egy súlypont nélküli kusza kép rajzolódna ki. Ha nincs súlypont, mit jegyezzenek meg? Egy lecsupaszított, tiszta vonalvezetésű képre van szükségünk, erre lehet építeni.
A legfontosabb lépésekhez egy ismert amerikai személyzeti tanácsadó, Sima Dahl ad tippeket:
Legalább 5 percig sorold fel az erősségeidet. Amikben igazán jó vagy, legyen az bármi. A „nagyjából” nem elég.
Tölts el 10 percet az elérendő céljaid, vágyaid leírásával. Adj egy határidőt, mondjuk három és, és egy papírra írd le, mi az, amit ez alatt az idő alatt mindenképpen el akarsz érni.
Értékeld az erősségeidet egy skálán:
- Miben vagy más, mint a többiek (differenciálódás)
- Milyen mértékben lennél képes elfoglalni álmaid pozícióját? (relevancia)
- Mennyire vagy megbecsült a környezetedben? (megbecsülés)
- Milyen mértékben ismerik el a hozzáértésed mások? (elért eredmények)
Pitch
Az énmárka építésnek egy egész iparága épült ki, elsősorban persze az USA-ban, ennek megfelelően saját szakszavak is vannak.
Pitchnek hívjuk a rövid és hatásos bemutatkozást. Röviden, velősen, kik vagyunk és miért vagyunk itt. Persze minden weboldal így kezdődik.
Akkor leszünk igazán hatásosak, ha pár egyszerű kérdésre próbálunk m eg válaszolni a pitchben:
- Miről emlékezzenek ránk?
- Mit szeretnénk mindenképpen, ha mindenki megjegyezne rólunk?
- Miért pont minket nézzenek/olvassanak/hallgassanak?
- Miben vagy jobb/más, mint a többiek?
- Miben kínálunk megoldást?
Ön-marketing
Ha úgy érezzük, önmagunkat már megismertük, akkor ideje, hogy ezt a világ is megtegye.
Ennek a lépései a klasszikus márkaépítésre hasonlítanak:
- pozicionáljuk a „márkát”
- tervezzük meg a látványt, a vizuális megjelenést
- A következetesen használt vizuális elemek elengedhetetlenek: a logó, színek használata, de akár a ruházat, a megjelenés mind-mind legyen következetes.Az első benyomás nagyon fontos. Ezt tudjuk, csak elfelejtjük. A NYU (New York University) kutató-pszichológusa, Jim Uleman szerint 8 egymást követő pozitív élmény kell ahhoz, hogy az első negatív blikket felülírja.Nem valószínű, hogy valaki még nyolcszor a blogunkra téved, ha elsőre nem tetszik neki…
Ráadásul egy weboldalnál, Facebook oldalnál, blognál nem láthatjuk a másik fél reakcióit. nem tudjuk hirtelen korrigálni a mondandónkat, stílusunkat.Mindenkinek nem fogunk tudni tetszeni. Muszáj kiválasztani azt a célcsoportot, akihez szólni fogunk, lehetőleg önazonosságunk megtartása mellett. Ne erőltessük a hivatalos stílust, ha az egyébként nem személyiségünk alapja.De ha túl lazára vesszük a „figurát”, mert erre akarunk építeni, és a célcsoportunk is ezt kedveli, akkor következetesen ragaszkodjunk is ehhez a hangvételhez, mindenhol, a kommentek megválaszolásától kezdve az új tartalmakig.
Apropó, kommentek. Ha nincs időnk mindig reagálni, ne engedjük a hozzászólásokat. Ha engedjük, válaszoljunk. Ennyire egyszerű.
ha nincs új tartalom, miért nézegessék újra és újra az olalunkat? Igyekezzünk aktívak lenni, és ösztönözzük az olvasók/nézők aktivitását is.
Mindig összpontosítsunk a céljainkra. csak tiszta és világos elképzelésekre lehet egy stratégiát felépíteni. illetve, csak erre érdemes, csak ennek lesz mérhető haszna.
Mindegy, hogy egy új állás a cél, vagy a legolvasottabb divat bloggá válás, maradjunk a fő csapásirányban.