A RankBrain a Google mesterséges intelligencián alapuló algoritmusa. Elsődleges feladata, hogy képes legyen pontosabban értelmezni az indított kereséseket. Az újdonsága, hogy kulcsszavak helyett a mondatokat, szövegkörnyezetet vizsgál a hatékonyabb keresés érdekében.
A Google RankBrain előzményei
Egy olyan cégnél, ahol a bevételek 98 %-a a keresőhirdetésekből származik, a piac ezt megköveteli a folyamatos fejlesztést. A Google-nál az egyik legnagyobb előrelépés a 2013-as Kolibri (Hummingbird) bevezetése volt, ahol linkek és kulcsszavak helyett már a tartalom lett a fő szempont. A Kolibri részeként jelent meg 2015 őszén a RankBrain, bár, azt nem tudni pontosan, mikor kezdték el alkalmazni. Körülbelül 200 jelet használnak a rangsoroláshoz, és a rangsorolási tényezők vizsgálata egy nagyon összetett rendszerben működik. Ha nem így lenne, akkor könnyen fel lehetne ismerni, mi alapján végzik, és persze könnyű lenne kijátszani. Ám ezek között a tényezők között a Rankbrain mégis az előkelő 3. helyet foglalja el.
A Google RankBrain működése
Röviden a technikai részről: a RankBrain a kifejezéseket matematikai jelekké, vektorokká konvertálva dolgozza fel. A vektorok a szavak egymáshoz való viszonyát ábrázolják, majd felméri a kifejezések közti szemantikai viszonyt. Ha olyan kifejezéssel találkozik, ami új a számára, becslést alkalmazva keres ahhoz hasonlót. A vektorrá alakított kérdés, és a hatalmas, rendelkezésre álló adattömeg hatékonyabb keresést eredményez. Vagyis a szövegkörnyezetet, szinonimákat figyelembe véve jobban megérti a kérést, és finomítja. Ha egy szinonimára, vagy hasonló tartalomra vonatkozóan több adattal rendelkezik, akkor módosul a találati listán megjelenő weboldalak rangsorolása. Felméri, hogy az adott kérdésre mi lenne a legmegfelelőbb válasz.
A RankBrain egyenlőre statikus állapotban van, tehát nem „magától” tanul, hanem időszakosan frissítik az algoritmust.
Számunkra, és a weboldalunk számára ebből a legfontosabb, hogy igazából nem a rangsorolási tényezők módosultak, hanem a keresés lényege. A hangsúly magán a keresőn, a személyen, az ő érdeklődésén van. Az oldalunk tartalmát nem a keresőmotorokra kell optimalizálni, hanem a „kereső személyekre”, vagyis a fogyasztói igényekre. A releváns és egyedi tartalom, ami igazán számít a RankBrain algoritmusnak. A kereső azokat az oldalakat is megkeresi, ahol nem a pontos keresőszavak vannak, de maga a tartalom releváns. Magyar nyelven is működik, tehát az angol és a magyar nyelvű találatok között egyre kisebb lesz a differencia, javul a találati lista minősége.
A feladat tehát adott: legyen olyan a weboldalunk, hogy a felhasználó már ne is akarjon visszamenni a találati listára.