Már működik a céged, van arculatod és weboldalad, megvan az első néhány ügyfeled is, van stabil bevételed, ezért lehet, hogy eljött a márkaépítés ideje. De mi értelme van márkát építeni? Miért tedd, hogyan fogj hozzá, és miért fontos? Olvasd el a cikket, mert gyakorlati ötleteket adunk neked.
Mindenki az Apple-sztorival jön, de van jobb.
Ha akarod, ha nem szinte mindent tudsz az Apple-ről. Ismered Jobs fanatizmusát, tudod mennyire jó motivátor, és a termékeit használod, akkor is, ha semmivel nem tudnak többet mint egy konkurens termék, és drágábbak is.
Steve Jobs géniusz, megcsinálta a lehetetlent: átpozícionálta egy gyümölcs nevét úgy, hogy az „apple” szót meghallva mindenkinek az ő cége jut eszébe hamarabb, nem az alma.
Nincs tehát nagyobb, jobb és ügyesebb márkaépítő, mint Jobs, igaz?
Pedig ahogy ő csinálta az már a múlt. (Néhány sor, és leírjuk miért)
Balenciaga. Lenovo, Xiaomi. Vagy ha szereted a divatot a magyar Dodeshka. Mind mind olyan márkák, akik nemrégen még épp ugyanott tartottak, mint te, és a márkaépítésről gondolkodtak. De miért sikerült nekik és te hogyan csináld, hogy ne legyen kidobott pénz? Egyáltalán szükséged van rá?
Ezért építsd a márkádat
Millióan leírták már miért van szükséged márkaépítésre, megtesszük mi is: azért, hogy át tudd adni a céged vízióját, hogy kiemeld, megkülönböztesd magad másokól (de főleg a konkurenciától) és azért, hogy az embereknek te juss eszébe az adott piaci szegmensben. Úgy, mintha dekorkozmetikum akkor Douglas, ha utazás akkor Görögország, ha laptop akkor Lenovo, ha ruha akkor HandM, ha lakberendezés akkor IKEA, vagy ha sör akkor (például) Asahi.
Legalábbis nálam, neked más a listád, hiszen te más márkát választottál, mással azonosulsz. Nos, neked is ezt kell elérned a cégeddel.
A márkaépítés egyik alappillére az, hogy tudnod kell ki a célcsoportod. Őket kell elérned a megfelelő üzenetekkel a megfelelő helyen: ott, ahol ők vannak. Csak kettő példát mondunk: ha egy lakóparkot építettél, és azt hirdetsz, akkor 30+-os korosztálynak kell (például) azt kommunikálnod, hogy ez lehet a tökéletes otthonod. Ha viszont 15 éves lányoknak dekorkozmetikumot árulsz, akkor az ő problémájára kell választ adnod, és neki kell hirdetned.
És hogy miért múlt Jobs?
Mert te sokkal kevesebb pénzből, sokkal célzottabban tudsz elérni sokkal több embert, mint ő. És ami egy „régi” cégnek évtizedekig tartott az (ma már) gyorsabban elérhető. Mondunk neked 5 platformot, hol, de előtte egy kis pszichológia.
A márkaépítés pszichológiája
Erről is írtak már több ezer könyvet, millió aspektusból, de mi azonnal a legégetőbb kérdésre válaszolunk: miért van az, hogy a márkaépítés nem olyan gyors, mint szeretnéd?
A válasz összetett, de leegyszerűsítjük: egyrészt azért, mert a konkurenciád is márkát épít. Másrészt azért, mert a vásárláshoz is 7 alkalommal kell „találkoznod” egy termékkel. Ennél sokkal többet kell tenned ahhoz, hogy kiemelkedj a tömegből, átadd az üzenetedet, megtaláld a célcsoportodat, és beleégesd a tudatukba a létezésedet.
De akár ma elkezdheted, hiszen van 5 hatékony, és olcsó módszer. Máris mondjuk.
1: Facebook
Sokan szkeptikusak a Facebookkal, mert alacsony az elérés, mert a fiatalok egyre kevésbé használják, és egyéb millió kifogás van, de tény, hogy tökéletes, ha a márkádat akarod építeni. Nem hagyhatod ki.
2: Instagram
Az Insta akkor fontos platform és akkor érdemes storyban, képekkel, videókkal építened, közelebb hoznod a márkádat az emberekhez, ha kifejezetten a fiatalok a célcsoportod, és ott szeretnél gyorsan, hatékonyan építkezni.
3: Remarketing hirdetések
A remarketing hirdetések alapvetően azokat érik el, akikkel már volt valamilyen kontaktod. Voltak a honlapodon, megnéztek egy ajánlatodat, vagy valahogyan már hallottak rólad. Ezért nagyon hatékony arra, hogy „utánuk nyúlj”.
4: Ads hirdetések
A Google Ads hirdetések előnye, hogy azonnal eladhatsz, vagy akár az is, hogy egy landing oldalon keresztül (erre rengeteg megoldás van) építsd a márkádat.
5: Display kampányok
Nagy előnyük, hogy képeket is tartalmazhatnak (így nem csak szöveggel tudsz meggyőzni), viszonylag alacsony az áruk, ezért alkalmasak márkaépítésre.
Fontos, hogy a most felsorolt 5 megoldáson túl még rengeteg platform, megoldás lehet arra, hogy hatékonyan építsük a márkádat. Ami egyébként nem gyors folyamat, lassan érik be, de elkötelezett, visszatérő vásárlóid lesznek.