Bár a marketing szakértők minden évben látványosan eltemetik a Facebookot, a Facebook nemcsak él, hanem folyamatosan változik. És nem követi, hanem diktálja a trendet. A mostani trendforduló egész egyszerűen szembemegy a klasszikus marketinggel. De mi változik és hogyan? Mire kell odafigyelned, hogy minél hatékonyabban elérd a usereket a Facebookon? És mi is pontosan az új trend? Elmondjuk.
5 éve szegmentálsz: most azonnal felejtsd el!
Teljesen mindegy, hogy marketinges vagy, vagy cégvezető, szinte biztos, hogy ez elmúlt években folyamatosan szegmentáltál. Oké, kifejtjük.
Eddig az volt a klasszikus (Facebook) marketing, hogy ha szerettél volna eladni egy biciklit, akkor szegmentáld a (cél)közönségedet. Aztán a – gyakran feltételezésre alapulva – szanaszét szegmentált célközönségedet különböző üzenetekkel próbáltad meg rábírni a vásárlásra.
Mit is tettél eddig? Mindenki azt várta el tőled, hogy ha biciklit árulsz, szegmentáld szét a vásárlóidat női (és férfi) vásárlókra.
Aztán a nőket szegmentáld tovább, mondjuk magas nőkre (hogy magas nőknek való biciklit ajánlhass nekik, kifejezetten nekik célzott üzenettel) és alacsony nőkre (nekik más üzenettel adj el bicajt). De szegmentálhattál az életkor, a gyerekek száma, lakhely (például a budapesti nőnek nem biztos, hogy kell az országúti kerékpár) és millió más szempont alapján.
Tulajdonképpen a nagyobb halmazból haladtál az általad kitalált egyre kisebb, specifikusabb halmazig, hogy aztán eladhass egy biciklit. Csak épp lehet, hogy már az első lépést elrontottad: mert mi van, ha egy férfi akart női biciklit venni ajándéka, és arra nem szegmentáltál?
Szegmentálás után – úgy tanultad – mehetnek a „fájdalompont üzenetek”: Magas vagy? Itt egy tökéletes női bicikli neked. Magas vagy, és szereted a csajos biciklit: van, tessék. Magas vagy, szereted a csajos színt, és legyen jól felszerelt: tessék itt van. Ha csak ritkán használod: itt egy szuper bicikli. Ha sokat kerékpározol itt egy bicikli: tessék. Budapesti vagy: tessék city cruise bicaj.
És meg is van a hiba: olyan sok szempontot akartál figyelembe venni, hogy tulajdonképpen 20-50 embernek mész az agyára ugyanazzal a hirdetéssel állandóan. Mindjárt érthetőbb, ha megismersz három mutatót.
Reach / Impession / Frequency: becsapósak
A reach azt mutatja meg neked, hogy hány embert értél el a hirdetéseddel. Az impression azt, hogy összesen hány alkalommal jelent meg a hirdetésed, a Frequency pedig azt az átlagot mondja, ahányszor látta az átlag user.
Odafigyelve kell a számokat értelmezned, mert lehet, hogy a reach 100 (azaz 100 ember látta a hirdetésedet) az impression 1000 (1000 alkalommal jelent meg a Facen a hirdetés) a frequency viszont az, hogy egy ember átlag mennyiszer látta. (Ha ez 4 akkor elvileg 4 szer látta egy ember, de lehet, hogy valaki még egyszer sem, más viszont 30 szor). És az agyára mész. Lekapcsol, elrejti a hirdetésedet, idegesíted.
Így mész mindenki agyára, és ezért nem éred el az embereket.
Lett egy új Facebook trend: míg pár éve egy hirdetéssel sok sok embert értél el, sokan látták, (mert sokan Facebookoztak) ma az történik, hogy ugyanazt a hirdetést kevesebb ember látja, de többször. Ha ez neked gond (és miért ne lenne az, hisz ugyanannak mutogatod a hirdetésedet) akkor el kell felejtened a szegmentálást.
De hát ez skandallum. Botrány! A marketing megalázása, igaz? Pedig nem mondunk hülyeséget
Ki akar biciklit venni? Facebook hirdetési tippek.
Ahhoz, hogy elérd a megfelelő embert, azt, aki vesz majd biciklit tőled, egész egyszerűen engedékenyebbnek kell lenned, és nem szabad túlgondolni.
Biciklit az vesz, aki akar/szeret biciklizni és gondolkodik azon, hogy vegyen. Ez ilyen egyszerű. Aki nem akar biciklit venni, akkor sem fog, ha egyfolytában ajánlgatod.
Tipp 1: Ne szegmentálj
A fentiekből kiindulva nincs szükség arra, hogy ezerféleképp szegmentálj: nem csak azok akarnak bicajt venni akik magasak, szeretik a hollókői porcelánt, szeretnek utazni, házban élnek, párkapcsolatuk van, és mentolos fogkrémet használnak és 22-29 évesek, budapestiek.
Hanem az aki szeret(ne) bicajozni. És máris többen látják a hirdetésedet.
Tipp 2: Hirdess lassabban
Ne siess, ne égess el 20 000 forintot naponta, ugyanarra a szegmentált közönségre, csak 10 000-et, így 2 nap alatt nagyobb eséllyel látják sokkal többen a hirdetésedet, mint egy nap alatt.
Tipp 3: Ötszörös szabály
Szuper tipp, ha beállítod a freqvency cap-et, és megkéred a Facebookat, hogy küldjön neked egy mailt, ha már ötször, vagy többször mutatta meg a hirdetésedet valakinek azoknak, akiket elért. És ha megkapod a mailt változtass, hiszen, ha ötször látták, akkor az több mint elég. Ha nem vett nem is fog.
Tipp 4: Hirdess máshol is
Megoldás lehet, ha ugyanazt a bicajt hirdeted az Instán, és a Messengeren és ahol tudod. Így kiterjesztetted azoknak a körét, akik látják.