Az IOS14 és a Facebook harca.

Az-IOS14-es-a-Facebook-harca2

Az IOS 14 és a Facebook harca akár egy mondattal is összefoglalható: az IOS 14 (amely az Iphone-ok legújabb operációs rendszere) új frissítése kizárja annak a lehetőségét, hogy a Facebook adatokat gyűjtsön az Iphone-t használókról, ami azt is jelenti, hogy nem lesz képes célzott reklámokkal bombázni az Iphone használókat. Illetve csak bizonyos engedélyek után. De miért tört ki a háború, és egyáltalán miről szól? És kinek jó?

Az IOS14 és a Facebook harca.

A Facebook tudja hol vagy, lehallgat, sőt lát is…

Ez persze nem teljesen igaz, de az tény, hogy a Facebook sokkal többet tud rólunk, mint gondoljuk. (Olyanok kicsit, mint az internetszolgáltatód: hiába váltasz inkognitó módra, és keresel – mondjuk – felnőtt tartalmakat, a szolgáltatód és a Google is látja mit nézel ebben a módban, maximum nem használják adatgyűjtésre és a kollégák nem találják meg a keresési előzményeid között ezeket a kereséseket).

A Facebookot „görgetve” szinte megmagyarázhatatlannak tűnik (de nem az) hogyan kerül a hírfolyamodba egy pizzéria hirdetése, ha éppen a pizzáról beszélgetsz, miért látod annak a régi ismerősnek a posztjait, akire rákerestél, vagy miért éppen azt az utazási célt mutatja neked, amelyikre valóban vágysz.

A megoldás összetett. Közrejátszanak ebben a cookiek amelyeket egy oldalon azonnal és gondolkodás nélkül engedélyezel, de magadtól is sok mindent elárulsz amikor bejelölöd például azt, hogy az érdeklődési köröd az „utazás” és Görögország, plusz tag-eled magad Athénban.

Igazából nem nehéz „profilozni” téged, ha minden lépésedet követik a neten, mert engedélyezted.

Minden egyetlen játékokkal kezdődött. És a 30%-kal

Valószínűleg semmi nem változott volna, és a tech cégek továbbra is egymásnak adták volna az adatainkat (fontos pont, hogy az egyes alkalmazások gyakran adnak adatot egymásnak a felhasználókról is, így profiloznak téged), ha az Apple és a Epic Games össze nem kap. De összevesztek.

Azon, hogy a Fortnite (ami az egyik legnépszerűbb játék és az Epic készíti) kitalált és bevezetett egy olyan (játékon belüli) fizetési rendszert, amelyik kikerülte az Apple-t. Így a játék bevételei (ha játszol online játékkal akkor tudod, hogy vannak olyan eszközök, fejlesztési lehetőségek, amelyeket meg kell venned ahhoz, hogy ne akadj el a játékokban, vagy hogy felgyorsítsd a játékfolymatot) egyenesen az Epic Games-hez kerültek.

30%-ról van szó, ennyi az Apple jutaléka.

Természetesen ebből pereskedés lett: az Apple kilátásba helyezte, hogy az Epic Games összes játékát elérhetetlenné teszi az Iphone-osok számára. Ez majdnem 1 milliárd ember. Bár az Epic azzal védekezett (és próbált jó színben feltűnni), hogy az Apple nem lehet egyeduralkodó és nem döntheti el azt, hogy több milliárd eszközön elérhetetlenné teszi a játékait, a bíróság az Apple-nak adott igazat.

Talán azért, mert az Epic Games játékai ugyanúgy elérhetőek más platformokon is, és (meglepetésre) az Epic Games nem akad fenn azon, hogy a Microsoftnak, a Sonynak, vagy akár a Nintendonak ki kell fizetnie a 30%-ot. Csak az Apple-nak nem akarta.

Az Apple és a Facebook háborúja

Az IOS14 és a Facebook harca2

Az Apple operációs rendszerek legújabb frissítéseiben (az iOS 14-ben, iPadOS 14-ben és tvOS 14-ben) az adatvédelem és az adatfelhasználás áll a középpontban. Az egyes alkalmazások termékoldalain a felhasználók megismerhetik, hogyan használja fel egy alkalmazás az adataikat.

Az új IOS-ben már nem lesz elég az, hogy „elfogadjuk a sütiket”, hanem a kifejezetten engedélyeznünk kell azt, hogy a Facebook adatokat szerezzen rólunk és azokat harmadik félnek kiadja.

És itt érnek össze a játékgyártók, és a Facebook szálak, itt válik az egész egy tech-háborúvá.

A Facebook egyik fő bevételi forrása a célzott hirdetések. A célzott hirdetések egy jelentős hányada pedig éppen a játékkészítőktől érkezik, akik arra akarnak rávenni, hogy töltsd le valamelyik játékukat (amiben aztán fizetős feature-ök is vannak). Ráadásul ezek a hirdetések olyan játékokat kínálnak neked, amit a viselkedésed, és számtalan módszer alapján tényleg valóban érdekelhet. (Biztos, hogy most is van már a telefonodon játék).

Ha a Facebook nem szerezhet rólad adatot (csak akkor, ha kifejezetten megengeded, egy bonyolult eljárással) akkor a Facebook bevételének jelentős részét kitevő játékok nem szerezhetnek bevételt, nem hirdetnek a Facebookon keresztül.

Itt már régen nem az egyetlen játék egyetlen kiegészítőjének 30%-os marzs-járól van szó.

Dollármilliókról, dollármilliárdokról szól a harc és nem biztos, hogy van egyértelmű nyertes. A játékgyártó bevételei csökkennek, a Facebook bevételei is, az Apple-jé is. Te pedig nem fogsz tudni játszani a kedvenc játékoddal.

A virtuális csataterén az órások egymás ellen harcolnak. Vagy kiegyeznek, vagy új világ kezdődik.

Legfrissebb bejegyzések