A hashtag napjaink legismertebb szimbóluma. 2014-ben bekerült az Oxford English Dictionarybe is. Kikerülhetetlen. Olyannyira, hogy nem is cél a kikerülése.
Mi az a hashtag?
Minden közösségi platform alkalmas a használatára, bár ezek nincsenek összekötve, még a hashtagek által se.
A hashtag olyan szó, ami előtt kettőskereszt áll. Nem cél nélkül persze, hanem kattintható hivatkozássá alakítják át az adott kifejezést, ezáltal az adott közösségi hálón kereshetővé válik. A kereshetőség pedig az interneten megjelenő információmennyiség miatt kiemelten fontos.
A címkézés fontossága
A cimkézés gyakorlatilag külön témákra bontja a tartalmakat. A kognitív pszichológiából ismert tény, hogy cimkékben gondolkodunk, csoportosítunk, rendszerezünk, ahol csak lehet. Ez a másik oka a kettőskereszttel történő jelölés gyors elterjedésének. Kulcsszavakkal átadva az üzenet érdekesebbnek, ütősebbnek hat, mivel a rövid szövegek mélyebb gondolkodásra késztetnek. Gondoljunk csak a japán haiku műfajára. Összegezve: a hashtag a tartalom kategorizálására szolgáló jelölés.
Alapvető funkciójuk szerint három csoportot különíthetünk el: a népszerűségre törő hashtagek, az általános kategóriákba illeszkedni vágyók, illetve a célirányos, kontextualizálók.
Keresőoptimalizálás
Bármi volt is az alap cél, amiért a kettőskeresztet odabiggyesztették az adott kulcsszó elé, tény, hogy a keresőoptimalizálás tekintetében nem elhanyagolható tényező. Rákattintva minden olyan posztot megnézhetnek, ami azonos hashtaggal lett ellátva. Könyebben rátalálnak a témánkra. Vagyis egy igen költséghatékony marketingeszköz, ami látványos eredményeket hozhat rövid időn belül.
A hashtag közösséget épít
A hastag nem válogat. Ha azonos a jelölés, akkor nem csak az általunk felrakott bejegyzés lesz látható, hanem mindenkié, akinek éppen ez a kulcsszó jutott eszébe. Összehozza az azonos gondolkodású, azonos témán pörgő személyeket.
Közösség bővítése kettőskereszttel
Ha valaki tartalmat szolgáltat, blogot ír, vagy bármilyen formában jelen van a neten, és ebből próbál megélni, akkor a kettőskereszt nélkülözhetetlen a számára. Az ezáltal még kereshetőbb tartalom még több bevételt generálhat. A cég vagy termék nevére csak az keres rá konkrétan, aki már ismer. Egy általános hashtag új érdeklődőket is bevonzhat. Bár az általános jelzés hozhat új érdeklődőket, azért ne essünk túlzásokba. Nem kell minden egyes tulajdonságra tagelni, elég a legjellemzőbbeket . Fontos a relevancia is, ha túl tág értelmezési intervallumot adunk meg, úgysem tudjuk megtartani az érdeklődőket. Illetve, szélsőséges esetben több lesz a negatív komment, ami szintén nem kellemes, főleg üzletileg. Tehát legyen az az alapszabályunk, hogy csak a márkánkhoz, cégünkhöz, szolgáltatásunkhoz, stb konkrétan kapcsolódó szavakat adjuk meg a cimkzés során.
Hogyan használjuk a hashtaget?
Röviden: sűrűn.
• Az igaz, hogy pusztán egy szimbólum miatt nem lesznek elkötelezett vevőink/olvasóink, stb. Ám a használata előtérbe helyezi ott, ahol éppen erre a témára keresnek rá. Egy kis utánajárással megfigyelhetjük, melyek azok a tagek, amiket a posztjainkhoz kapcsolódó felhasználók, vagy hasonló cégek használnak.
• Bármilyen projektnél kíválóan használható. Okos taktikával növelhető a követők száma: kérd meg a felhasználókat, követőidet a lájkolásra, megosztásra, adott tartalom hashtagelésére, újraposztolására. Ez akár egy nyereményjátékban való részvétel feltétele is lehet.
• A saját weboldalon is legyen Instagram, Facebook, stb gomb. A honlapot is használjuk fel arra, hogy forgalmat generáljunk a közösségi hálókón.
• Ha van kommentelési lehetőség, akkor igyekezzünk elnyújtani a társalgást, minél több legyen benne az interakció.
• Ha minden következetesség nélkül csak úgy ontjuk magunkból a kulcsszavakat, sok előnyünk nem származik belőle. Adott kategóriára fixáljunk egy hashtaget, és következetesen ugyanazt használjuk.
• Kreáljunk egyedi cimkét: ez csak ránk jellemző, miénk minden találat
A tweetek több, mint fele tartalmaz hashtaget. Általában azok a tweetek sikeresebbek, ahol csak egy-két hashtag van.
Egy hashtagre kattintva átkerülünk egy teljesen más odalakra, ahol az adott kulcsszót használták. Ergó, jól megválasztott kifejezéssel több ezer új „nézőt” kaphatunk.
Youtube
A Youtube azt ajánlja, hogy a leírásba rakjuk a hashtageket, ezáltal a videó címe felhasználóbarát marad. A jelölés egy újabb lehetőség, hogy előrébb soroljanak a feltöltött tartalmaink, illetve, hgoy erősítsük a saját tartalmak közötti kapcsolatot.
Google ++
A Google a G ++ tartalmakat ugyanúgy listázza, mint más weboldalakét. Ráadásul az itt megjelenő poszt tovább „él”, szemben a tweetek átlagos 14 perces „élettartamával, illetve a Facebookos megosztások s is átlagosan csak 20 percet maradnak szem előtt. Vagyis, ha egy weboldallal kapcsolatban valami megjelenik a G++-on, akkor az a keresési találatok között előkelőbb helyezést ér el. A már eleve szűrt követőinket tovább kategorizálhatjuk a tagekkel.
A Google + + ráadásul automatikusan látja el cimkével a posztokat. Ha nem tetszik a jelölés, lecserélhetjük.
Tulajdonképpen egy mobiltelefonra telepíthető alkalmazás, a mobillal készített fotókat elláthatjuk cimkével, és megoszthatjuk, itt, vagy más közösségi hálón. Felhasználóinak száma már átlépte az 500 milliót, naponta több, mint 300 millióan használják. A hashtagelés alapvető funkció.
A kreatív ötletek tárháza. Elengedhetetlen a keresési lehetőség.
Tumblr
Az ingyenes mikroblog szolgáltatót felvásárolta a Flickr, de a jellegén nem fognak változtatni. Egyszerre gyűjthetjük és írhatjuk a tartalmakat. A rendszer segíti a cimkék szűrését, sőt negatívan is lehet szűrni. Amit nem akarunk látni, az nem jelenik meg a képernyőn.
Vimeo
A regisztrációhoz kötött videómegosztó szintén jó hasznát veszi a témajelölő kettőskeresztnek.
Flickr
Az ingyenes fényképmegosztó oldalon már több, mint 10 milliárd kép található. A keresés megkönnyítése érdekében a fejlesztők itt is bevezették a cimkézést. A képfelismerő algoritmus automatikusan tagel, de felülírható.