Mi lesz a süti után?

mi_lesz_suti_utan

Egy (talán már ismert) ténnyel kezdenünk: a Google döntése a harmadik féltől származó sütik fokozatos megszüntetéséről egy új digitális gazdaságot vezet be 2023-tól. De mik azok a sütik, mit tett a Google és az miért nem jó (vagy jó) neked?

Mik azok a sütik?

Szinte minden nap jársz úgy, hogy egy honlap (mielőtt tovább olvasnád) arra kér, hogy fogadj el valamiféle sütiket. Automatikusan elfogadod és (most a kiberbiztonsági szakértők a kardjukba dőlnek) egyébként ezzel nincs semmi különösebb baj, kifejtjük mindjárt, de előtte azt beszéljük meg, mik ezek.

A sütik, cookiek kis file-ok. Rengeteg funkciójuk és több fajtájuk van. Egyesek segíthetik a munkamenetet (ők kilépés után törlődnek) a felhasználást (ők megjegyeznek téged és tudják, hogy már voltál az oldalon) és vannak például hirdetési sütik: ők azok akik akárhova szaladsz előlük mindig követnek és újra és újra arra akarnak rávenni, hogy vedd meg azt, amit nemrégen megnéztél.

Nos, vannak ők.

A szakértők (és a szigorú GDPR) miatt nagyon óvatosan kell kezelni őket, annyira, hogy a third part cookies-t azaz a harmadik féltől származó sütit a Google el is engedi, kivezeti.

Érthetetlennek tűnik, ezért idézzük a Mozzillát „Harmadik féltől származó sütik azok, amelyeket nem az a weboldal tesz le, amelyiken jelenleg tartózkodik. Például lehetséges, hogy a valami.com weboldalon van Facebook like gomb. Ez a Like gomb egy sütit hagy maga után, amelyet a Facebook el tud olvasni. Ez egy harmadik féltől származó süti.” Tehát nem jártál a Facebookon, de „megsütiz” és tudja, hogy melyik oldalon jártál. Mit olvastál.

Mi a baj a sütivel?

Felhasználói szempontból tulajdonképpen semmi. Egyrészt nem kötelező engedélyezned, másrészt hacsak nem végzel valamilyen illegális tevékenységet akkor nem mindegy? Oké, olyan érzés, mintha a bevásárlóközpontban bemennél a parfümboltba és a bolt egyik kollégája követne és bárhova máshova mész be meg akarna győzni, hogy mégis vedd meg a parfümöt, amit náluk néztél, de és? Nem veszed meg és kész. Figyelmen kívül hagyod (Megint jönnek a kiberbiztonsági szakértők, hogy ez veszélyes, káros, szörnyű, de a helyzet az, hogy egy átlagember egy jóindulatú sütiből ennyit lát és érez)A te gépeden ebben a pillanatban több száz süti van, az enyémen több ezer.
A marketingeseknek viszont lesznek gondjai.

Veszélyben a marketing

Nagyon egyszerűen fogalmazva: eddig „könnyű” dolga volt a marketingesnek, mert volt arra lehetősége, hogy mindenféle ilyen sütikkel pakoljon tele téged és sok sok dolgot megtudott rólad: például „üldözhetett” egy termékkel, szolgáltatással bárhova mentél: tudod, a parfüm. És lehet, hogy előbb utóbb el is adta neked. (Ez különösen akkor látványos amikor megnézel egy Casio órát egy internetes oldalon és a Facebookon folyamatosan óra hirdetéseket kapsz. Ez nem véletlen, azt gondolják venni akarsz és a coockie-kal üldöznek.)

Csakhogy ez már nem lesz lehetséges a harmadik féltől származó sütikkel, hiszen GDPR ellenes és amúgy is minden böngésző tiltja majd.

Ez új kihívás elé állítja a marketingeseket, mert új „listát kell építeniük”, azaz valahogyan máshogy kell téged megtalálniuk: ráadásul nem lesz rólad (például) viselkedései adatuk. (Azért a first party, tehát első kézből származó adataid megmaradnak, ezeket gyűjthetik)

A kihívás az lesz, hogy bár vannak elődleges adataid, de új adatbázisokat kell építeni és ahhoz új célokat rendelni. Ebben pedig az a nehéz, hogy átfogóan és sokat kell gondolkodniuk marketingeseknek. Tudniuk kell, mi alapján döntesz (vagy döntenél) éppen melyik lépésnél jársz (ez a vásárlói életciklus) és ezeket megtudva kell optimalizálnod a vásárlást (ha marketinges vagy).

Az tehát a feladat (és a kihívás is egyben), hogy újabb és újabb – most már first party – adatbázisokat kell építened, készítened. Jobban meg kell majd érteni a vevőidet és célzottabban figyelni őket. A harmadik féltől származó infók ugyanis eltűnnek.

Segítünk! Kattints: https://marketingtipp.hu/kapcsolat/

Legfrissebb bejegyzések