A marketingszempontokat figyelembe vevő szövegírás időigényes, előzetes tervezést és felkészülést igénylő munka. A honlapok szöveges tartalma alapján dől el, hogy a keresők alfája és omegája, a Google az organikus találati listában hová helyezi. A megfelelően megírt keresőoptimalizált szöveg már önmagában is képes megnövelni egy oldal látogatottságát.
Egy évtizede még elég lehetett, ha volt egy pár oldalból álló honlapunk, rajta egy értékesítést célzó szöveg. A keresőoptimalizálás, mint fogalom nem is létezett. Ma már nem elég egy weboldal, több okból sem. Banális, de mind a fogyasztók, mind a fogyasztási szokások megváltoztak. Ami pedig még fontosabb, a keresőmotorok is változásokon mentek keresztül. Márpedig a Google számára fontos az egyedi és frissülő tartalom.
A lehető legegyszerűbb tanács: akkor a legjobban optimalizált egy weboldal, ha az olvasó kérdésére választ ad. Akármilyen banális, alapvető követelmény, hogy érdekes legyen a tartalom. Ha nem az, mennyi ideig is tart elkattintani? A Google érzékeli, hogy mennyit időzött valaki az oldalunkon. Ha nagy a visszafordulási arány, nem jutunk előrébb az organikus találatok sorában. Tulajdonképpen teljesen feleslegesen dolgoztunk. Az idő pedig, mint tudjuk pénz. És bosszúság.
A keresőoptimalizálás lépései
Ha az adott területen legtöbbet használt szavakra optimalizáljuk a szövegeinket, megnövelhetjük az oldal látogatottságát. Ám, ha a látogatottság nem targetált, akkor szintén nagy lesz a visszafordulási arány, hiszen olyanokat is elértünk, akik nem azt kapják, amit vártak. Ez valószínűleg azért van, mert minden honlaptulajdonos 1 – 10 szóra szeretne jó helyezést elérni, és ezekre alapozott keresőoptimalizált szövegeket “rendel”. Pont azokra, és pont annyira, mint rajta kívül több ezer másik cég…
Célravezetőbb tehát a saját termékünkhöz, szakmánkhoz, szolgáltatásunkhoz passzoló szavakat keresni a keresőoptimalizálás során. Mivel egyre több a honlap, így sem lesz kicsi a konkurencia.
Érdemes a long tail kulcsszavakkal próbálkozni: az elsődleges kulcsszavak lehet, hogy nagyobb keresési számmal rendelkeznek, viszont a verseny is jóval kiélezettebb. A long tail kulcsszavak, mivel belőlük jóval kevesebb van, a biztosíthatják a keresések 70-90 %-át. A long tail kifejezés egyébknt Chris Andersontól származik, a piacon történ változásokat jellemezte így. A fej kicsi, míg a farok hosszabb, “sok kicsi sokra megy alapon” találatokat nyerhetünk vele.
A Google Instant egy egyszerű és hasznos tipp. Amikor gépeljük a keresést, akkor a Google Instant megpróbálja kikövetkeztetni a keresett kifejezést, és elkezdi megjeleníteni az előrejelzett kifejezéshez tartozó találatokat. A kívánt eredmény eléréséig üssük be a betűket. A megjelenített várható keresések a más felhasználók által keresett kifejezéseken, valamint a Google által indexelt weboldalak tartalmán alapulnak. A Google fiók Keresési beállítások menüpontja alatt lehet beállítani.
Próbáljuk a leendő ügyfelek szerepébe képzelnünk magunkat: mi hogyan keresnénk adott témában? Mit írnánk be a keresőbe, hogy azt kapjuk, amit szeretnénk? Ez vonatkozhat a termékre, annak valamely tulajdonságára, a megoldandó problémára, stb.
Ha ez a szerepjáték nem nagyon megy, akkor a legegyszerűbb ötlet: kezd el a Google keresőbe begépelni az adott szót. Rögtön kapunk pár ötletet a feldobott kifejezésekből.
Azokat se hagyjuk ki, akikben még fel sem merült a szolgáltatásunk, termékünk iránti igény. Tehát az általunk megcélzott célcsoportot is el kell érni valahogy. Ha a célcsoportunk a horgolni szerető tinédzserek, akkor a szövegeink szóljanak a legújabb mintákról, a trendi horgolt cuccokról, a témában végzett legújabb felmérésekről és a legújabb high tech horgolótűkről.
Segtségünkre lehet a kulcsszókereső is, másoljuk a böngészőnkbe:
https://adwords.google.hu/KeywordPlanner
Kulcsszavak osztályozása
Ha már van pár szó a tarsolyunkban, érdemes ezeket egy táblázatba kimásolni. A kulcsszó kereső program segítségével megnézhetjük, hogy hányan keresnek ezekre a kulcsszavakra, illetve milyen irányban változik a trend. Nő avagy csökken az ezirányú keresések száma. Osztályozzuk, rangsoroljuk a választottakat ezek szerint. Azokat a szavakat, amelyeknek több jelentése van, szlengben valami teljesen mást jelentenek, húzzuk is ki a listából.
Amint kész a felsorolásunk, két dolgot kell még eldöntenünk:
Melyik az a 4 – 5 szó, amelyekre a főoldalunkat optimalizáljuk?
Mely szavakra szeretnénk találatokat elérni a blogbejegyzésekkel, vagy aloldalakkal?
A menüpontok, vagy kategóriák elnevezése: érdemes a témánkhoz illő, és sokszor keresett szavak közül válogatnunk.
Aloldal, blog: a kevésbé jelentősnek választott szavakkal variáljunk itt.
Ezáltal az oldal látogatottsága célzott lesz, az érdeklődők oda érkeznek, ami megfelel az alap kérdésüknek, magasabb lehet a konverziós arány.
Google Rankbrain
A RankBrain a kifejezéseket matematikai jelekké, vektorokká konvertálva dolgozza fel. A vektorok a szavak egymáshoz való viszonyát ábrázolják, majd felméri a kifejezések közti szemantikai viszonyt.Ha olyan kifejezéssel találkozik, ami új a számára, becslést alkalmazva keres ahhoz hasonlót. A vektorrá alakított kérdés, és a hatalmas, rendelkezésre álló adattömeg hatékonyabb keresést eredményez. Vagyis a szövegkörnyezetet, szinonimákat figyelembe véve jobban megérti a kérést, és finomítja. Ha egy szinonimára, vagy hasonló tartalomra vonatkozóan több adattal rendelkezik, akkor módosul a találati listán megjelenő weboldalak rangsorolása. Felméri, hogy az adott kérdésre mi lenne a legmegfelelőbb válasz. Tehát az egyediség sokkal fontosabbá válik.
Keresőoptimalizált szöveg
Ha eldöntöttük, hogy a szövegünkben melyek lesznek a kulcsszavak, akkor úgy fogalmazzuk meg a mondandónkat, hogy ezek szerepeljenek a címben, alcímben, fejezetekben. Viszont a szöveg valóban arról szóljon, amit a címek sugallnak. A honlapunk nem csak a keresőknek készül. Ha azt akarjuk, hogy ne unják meg az olvasók az állandó szóismétlést, akkor használjunk rokon értelmű szavakat is, ne csak a kiválasztott kulcsszavakat szajkózzuk. Éppen megszereztünk egy olvasót, és már el is ijesztenénk? Ha nem jut eszünkbe, nagyszerű szinonima szótárak vannak a neten. A szókincsünk szorítkozzon az ügyfeleink tudására. Szép dolog, hogy ismerjük a szakzsargont, de arra csak a szintén szakmabeliek keresnek rá.
Gyakori hiba továbbá, hogy a kulcsszó tudatában pocsék és mesterkélt szövegek íródnak. Írd meg a szöveget, anélkül, hogy a kulcsszavakkal törődnél.
Keresd meg azokat a szavakat, kifejezéseket, amelyeket a kulcsszavakkal helyettesíthetsz be.
A kategória nevét lehet-e helyettesíteni valamelyik fontosnak tartott kulcsszóval?
Címekben, alcímekben szerepeltetni a kulcsszavakat.
Az oldalon használt képi elemeket, videókat is a kulcsszavaknak megfelelően nevezd át!
Linkelj az oldalról más cikkeidre, vagy a témába vágó egyéb aloldalaidra!
A kész szövegünkben ellenőrizhetjük a kulcsszó sűrűségét, egy gyors regisztráció után:
http://www.seotools.hu/keyworddensity.php
Metaleírás
Ha kész a szöveg, akkor adj hozzá metaleírást. Minden tartalomkezelőrendszer felajánlja ezt az opciót az adminfelületen. A metaleírást a Google a cím alatt jeleníti meg, tehát nem mindegy, hogyan fogalmazol. Ennek a mérete legyen 120 – 155 karakter között. Ne legyen hosszabb, úgyis le lesz vágva. Lehet akár a cikked legjellemzőbb mondata is, de mindenképpen “adja el” az írásodat. Ösztönözzön kattintásra.
A keresőoptimalizálás utómunkálatai
Ha mindent a tanácsainknak megfelelően csináltál, várj néhány hetet. Ha a keresőoptimalizált weboldalad közzététele után pár héttel nem leszel elégedett az elért hellyel, akkor következhet a kulcsszó sűrűség növelése. Próbálj minél több cikket, fotót, videót közzétenni, megfelelő címekkel ellátva. Ha nem is kerülsz előrébb a listában, a látogatottságod akkor is növekedni fog.