Egy közösségi hálón létrehozott oldal is üzleti érték, olyannyira, hogy akár komolyan befolyásolhatja egy cég becsült árfolyamát. Találkozhatunk jó, és kerülendő példákkal is. Összeszedjük egy csokorba, mit és miért érdemes követni.
Nem grafomán hajlamok miatt posztolunk a céges oldalra, hanem az ügyfélkörünk és a bevételeink növelése miatt. A céges Facebook vagy Instagram oldalaknak akkor van értelme, ha az harmonikusan beleillik a cég által folytatott marketing tevékenységbe, és van idő és kapacitás a kommunikációra.
Szögezzük le az elején: most céges oldalakról beszélünk. Ha pedig céges oldal, akkor ez alatt NEM azt értjük, hogy a személyes oldalunkon reklámozzuk a vállalkozásunk tevékenységét. Többek között azért sem, mert akkor csak a saját ismerőseink látják azt, csak egy darabig persze, mert előbb-utóbb blokkolják a kéretlen tartalmainkat. Ha azzal próbálkozunk, hogy személyes profilt hozunk létre a cégnek, akkor az is csak egy ideig működhet, mivel a Facebook sem szereti összekeverni az üzletet a magánélettel. Korlátozza is a kedvelőink számát: 5000 főt engedélyez, maximum. Mi azért törekedjünk egy kicsit több lájkolóra!
Üzleti oldal létrehozása a Facebookon
Nem olyan bonyolult, mindössze a tevékenység jellegét kell megadnunk. A Helyi üzlet opció értelemszerűen egy adott, létező bolt, oldalát jelöli. A vállalat vagy szervezet pedig a cég bemutatására van. A márka szintén elég egyértelmű, és van opció a különböző kezdeményezéseknek is: ügyek és közösségek lehetőséget válasszuk. A főkategória után még tudunk majd finomítani. A dolgunk most már “mindössze” a tartalom feltöltése, és a folyamatos kapcsolattartás. Fontos teendő még a http://facebook.com/insights segítségével az oldal látogatottságának monitorozása.
Célcsoport könnyebb elérése
Az egyik legnagyobb előny, amihez a Facebook , vagy az Instagram juttat, azok a vásárlói visszajelzések. A vásárlók véleményét a legkönnyebben a blogok vagy fórumok olvasgatásával lehet nyomon követni. A közösségi oldalakon folytatott marketingkommunikációban lakozó egyik legjobb lehetőség, hogy a cégek sokkal jobban tudnak targetálni.
Termékek, szolgáltatások bemutatása
A termékek bemutatásának egyik legjobb módja. Tudniillik a kereslet akár már a termék megjelenése előtt megjelenhet. Így a célcsoport már ismeri és várja azt.
Figyelemfelkeltés
A lájkok és a figyelemmel követés nagyon értékes. Több érdeklődőből több lead, és több ügyfél lesz. Most már csak állandóan jelen kell lenni a célcsoport életében, vagy idővonalán, ami lényegében ugyanaz. A célcsoportod a Facebookon, Instagramon van. Légy ott Te is.
Vásárlói hűség felépítése
A márkahűség nem magától értetődő dolog. A megbízhatóságot a hűséget fel kell építeni. Ez folyamatos munkával jár. Olyan munkákkal is, ami nem azonnal hoz eredményt. Ha jobban megismernek, akkor szakértővé válhatsz a célcsoportod, a követőid szemében. Téged keresnek, ha a Te árudra van szükségük, de hozzád fordulnak információért is. Az ügyfeleket pedig ki kell szolgálni. A céges Facebook oldalad erre kiválóan alkalmas.
Hogyan érjük el a folyamatos figyelmet?
- Adhatunk kedvezményeket. Ez mindig beválik, nagyon hatékony, az emberek szeretnek valamit olcsóbban megkapni.
- Adjunk valamii újat. Olyan tartalmakat posztoljunk, ami hozzátesz az életükhöz, ami miatt nem bánják meg, hogy elolvasták, mert nem perceket vett el az életükből, hanem tudást adott ahhoz.
- A lényeg, hogy ne nézzenek keresztül a cikkeinken. ne olvadj a tömegbe, légy egyedi. Ne csak a termékedről írkálj, hanem az ahhoz tágan kapcsolódó világújdonságokról, kezdeményezésekről, háttérinformációkról. Ami megmozgatja az emberek keze alatt a billentyűket, az bejön máskor is. Ha már alaposan kimerítettünk egy témát, azért ne hagyjuk veszni, pár hét vagy hónap múlva térjünk rá vissza.
- Vannak témák, amiket kerülj. Politika, vallás, egyéb témák, amelyek vitához vezethetnek. Ezekhez a témákhoz sokan érzelemtől túlfűtötten, indulatosan állnak hozzá, megosztják a kialakult közösséget. Ha nem osztják a Te nézeteidet, elpártolhatnak az oldaltól. Nem akarsz embereket veszíteni egy rosszul értelmezett cikkecske miatt, ugye?
- Használj olyan kommunikációt, amivel interakciót válthatsz ki a célcsoportodból, amivel motiválhatod őket. Egy idő után elveszítik az érdeklődésüket. És ugyan nagyon jól mutat egy jó nagy szám a kedvelők számánál, viszont ez nekünk akár teher is lehet. Például akkor, amikor hírdetünk. Olyan személyek után is fizetünk majd, akiket már ténylegesen nem érdekel a termékünk, tevékenységünk, pusztán elmulasztottak kilépni a kedvelőink köréből.
- Ha már a kommunikációnál tartunk, nincs véletlenül valami ötleted, hogyan tudnál egyedi lenni? Szóhasználatban, egyedi fotóval a kirakott cikkek mellett, bármi egyéb olyan ötlet, amivel a követőid már a hírfolyamban kiszúrhatnak. Ha megszokásból görgetik az oldalt, akkor a te írásodon is átfutnak, hacsak nincs valami megkülönböztető jegyed, hogy első blikkre feltűnj, és kattintásra, olvasásra ösztönözz. (Ennek azért előfeltétele, hogy szeressék azt, amit kirakosgatsz!)
- Ne vicceskedj, ne légy komolytalan. Ha stand up comedyben utazol, akkor mondjuk beválhat, de egyébként nem éri meg. Hiába lájkolnak többen, egy vicces macskától nem nő meg az eladásod. Kettőtől sem.
Mikor posztoljunk céges tartalmakat a Facebookon?
Először is minden a célcsoportunktól függ. A Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete és az NRC felmérése szerint egy átlagos magyar Facebook használó 86 percet tölt el a közösségi hálón. Elsősorban a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak. Aki aktív, azok négyötöde minden nap jelen van, 8 % maximum egy napot hagy ki hetente. A csúcsidőszak az este, itt nincs különbség a hétköznap és a hétvége között.
Mindezek tudatában kell okosnak lenni… Kipróbálhatnád az esti, vagy akár a kora reggeli időzítést is. A mérések segítenek, hogy melyik időszak válik be legjobban a célcsoportod elérésében.
Érdemes megfogadni a Forbes magazin tanácsát, ha egy bejegyzésedet nem lájkolnak vagy osztanak meg sokan, azt inkább töröld. Ha valaki felnéz az oldaladra, csak sokszor lájkolt, megosztott, vagy kommentelt népszerű bejegyzéseket láthat.