Január 10-től új algoritmus büntetést rendelt el a Google, amely a mobil készülékeken bünteti a pop up, azaz felugró ablakokat. A mobilos felbontást nem támogató oldalakat is érintő lépés pedig a mobil-barát cimke megszüntetése.
A Google a legnagyobb keresőmotor, így mindenki, akinek weboldala van, szeretne minél előbb lenni a találati listában. Ezért mindig hatalmas figyelem kíséri a vállalat óriás bejelentéseit. Főleg azokat, amelyek a követelményekről, illetve a büntetésekről szólnak. A Google algoritmusai szüntelenül figyelik a weboldalakat, és szabályszegést tapasztalva a büntetés sem marad el. A büntetés általában hátrébb sorolás, ám ezek hatása akár hosszú hónapokig is tarthat, ezért nem érdemes megkockáztatni. Érdemes mindent az intézkedéseinek szellemében megtervezni: márpedig a Google-nál elsősorban a felhasználó élményekre fektetnek hangsúlyt. Minden intézkedésük ennek érdekében születik.
Pop up, vagyis a felugró ablakok
Hazánkban elég népszerűek a felugró ablakok az online marketinggel foglalkozók körében, annak ellenére, hogy már évek óta folyik a vita arról, hogy szükségesek-e, elfogadhatóak-e egyáltalán. Még a nagyobb hírportálokon is sűrűn jelentek meg a lájkolásra, követésre buzdító ablakok.
Több keresőoptimalizálással foglalkozó szakember érvelt ellene, hiszen a fogyasztókat általában zavarja, emiatt növekvő visszafordulási aránytól lehet tartani.
A mellette szólók azzal érveltek, hogy esetenként egy kampányban alkalmazva hatékony marketingeszköz, növelheti a hírlevélre feliratkozók számát, kiválóan alkalmas egy-egy akció, vagy termék bemutatására.
A felmérések szerint általában 14 ezer pop up közül mindössze egyre kattintanak rá. Amennyiben viszont helyesen és nem tolakodóan alkalmazzuk, hatékony marketingeszköz.
Page Layout
Mivel nagyon elterjedtek a görgetés nélkül felbukkanó kéretlen reklámok, a vitára a Google tett pontot, 2012. januárjában útjára indítva a Page Layout algoritmust. Az algoritmus azokat az oldalakat büntette, amelyeknél túl sok reklámot érzékelt a hajtás feletti tartalomban. Ha valaki keres az interneten, akkor elvárja, hogy csak azt lássa, amit keresett, és ne erőltessenek rá hirdetéseket. A legtöbb böngészőt már eleve úgy állították be, hogy letiltsa az ilyen jellegű, kéretlen reklámokat. Ez mobil készülék esetében a kijelző mérete miatt még bosszantóbb.
Keresőoptimalizálás szempontjából sem lényegtelen, hiszen a felhasználót más oldalra terelik, és a találati listán feltüntetik a hirdetések tartalmát.
A felugró ablakok tiltása mobil készülékeken
Minden olyan esetben, amikor nem indokolt a használata, ajánlatos tiltani a felugró ablakokat.
A 10-én startoló új büntetési algoritmus azokat az oldalakat sorolja hátrébb, ahol a tartalom nem olvasható azonnal. Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert az olvasók bizonyos esetekben nem érik el azonnal a tartalmat, gátolják őt ennek elérésében, ami alapvetően ellentmond a kereső céljaival. Elsősorban a mobil készülékeken okoz ez problémát. Mert bár egyre nagyobbak a kijelzők, egyes tartalmaknál maga az oldal nehezíti az olvasást.
Hátrébb sorolást okozó elemek:
Ami számít, azaz amit figyel a Google: a böngészőből történő kattintás és a tartalom megjelenése közötti idő.
Büntetést von maga után:
- A tartalom fő részét kitakaró felugró ablakok. Büntetés szempontjából lényegtelen, hogy mikor jelennek meg, azonnal, esetleg később.
- Cselekvésre, mint például a letöltés, ösztönző ablakok, e-mail címet kérő ablakok.
- A hajtás utáni részre szorult tartalom, ahol a felugró tartalom miatt nem olvasható a kívánt tartalmi elem: vagyis ahol a felhasználónak kell navigálnia a kívánt tartalom eléréséhez. Akkor is, ha nincs felugró ablak, de a tartalom korlátozva van.
A Google segítséget is nyújt, melyek azok az elemek, amelyek felett már nem fog szemet hunyni. Mindezt képekkel illusztrálják, így az esetleges hiányos angoltudás sem jelenthet akadályt.
Nincs büntetés, akkor, ha:
Nem kap büntetést az oldal, ha az ablak nem korlátozza a tartalomhoz való eljutást, ha a pop up marketingcéllal jelent meg (és nem korlátozza a tartalmat), mint például a hírlevélre feliratkozás, akciós ajánlat.
- Ha a felugró ablak nem akadályozza a felhasználót a kívánt tartalom elérésében. Például: hírlevélre feliratkozás, az oldal alján vagy tetején megjelenő sáv.
- Sütik, cookiek elfogadásáról szóló ablakok, hiszen a megjelenítésük kötelező. Akkor is megengedett a használatuk, ha eltakarja a tartalmat.
- A felhasználókat korlátozza az ablak, de ebben az esetben konkrétan ez a célja: pl. felnőtt tartalmakat megjelenítő oldal, fizetős szolgáltatásokhoz belépést nyújtó pop-up
- Az exit pop upért, vagyis a kilépő pop upokért sincs büntetés.
Mobil-barát cimke
Mobil-barát cimkével jelölték azokat az oldalalat, amelyeknél volt külön mobilos tartalom. A reszpozivitás azonban ma már alap követelmény. A cég hivatalos blogoldala szerint a keresések 85 %-a már mobilkészülékről indul. Tehát az évek óta tartó “Mobile first!” jelmondat jobban érvényes, mint valaha. Emiatt a cimke feleslegessé vált, ez az oka a megszüntetésének, így maga a lista áttekinthetőbb lesz. Ezzel az intézkedéssel a még nem mobil-barát oldalak kaphatnak némi haladékot, a cimke hiánya miatt az átkattintási arányuk esetleg javulhat.