Büntet a Google a felugró ablakokért

tiltott popup

Január 10-től új algoritmus büntetést rendelt el a Google, amely a mobil készülékeken bünteti a pop up, azaz felugró ablakokat. A mobilos felbontást nem támogató oldalakat is érintő lépés pedig a mobil-barát cimke megszüntetése.

A Google a legnagyobb keresőmotor, így mindenki, akinek weboldala van, szeretne minél előbb lenni a találati listában. Ezért mindig hatalmas figyelem kíséri a vállalat óriás bejelentéseit. Főleg azokat, amelyek a követelményekről, illetve a büntetésekről szólnak. A Google algoritmusai szüntelenül figyelik a weboldalakat, és szabályszegést tapasztalva a büntetés sem marad el. A büntetés általában hátrébb sorolás, ám ezek hatása akár hosszú hónapokig is tarthat, ezért nem érdemes megkockáztatni. Érdemes mindent az intézkedéseinek szellemében megtervezni: márpedig a Google-nál elsősorban a felhasználó élményekre fektetnek hangsúlyt. Minden intézkedésük ennek érdekében születik.

Pop up, vagyis a felugró ablakok

Hazánkban elég népszerűek a felugró ablakok az online marketinggel foglalkozók körében, annak ellenére, hogy már évek óta folyik a vita arról, hogy szükségesek-e, elfogadhatóak-e egyáltalán. Még a nagyobb hírportálokon is sűrűn jelentek meg a lájkolásra, követésre buzdító ablakok.
Több keresőoptimalizálással foglalkozó szakember érvelt ellene, hiszen a fogyasztókat általában zavarja, emiatt növekvő visszafordulási aránytól lehet tartani.
A mellette szólók azzal érveltek, hogy esetenként egy kampányban alkalmazva hatékony marketingeszköz, növelheti a hírlevélre feliratkozók számát, kiválóan alkalmas egy-egy akció, vagy termék bemutatására.
A felmérések szerint általában 14 ezer pop up közül mindössze egyre kattintanak rá. Amennyiben viszont helyesen és nem tolakodóan alkalmazzuk, hatékony marketingeszköz.

Page Layout

Mivel nagyon elterjedtek a görgetés nélkül felbukkanó kéretlen reklámok, a vitára a Google tett pontot, 2012. januárjában útjára indítva a Page Layout algoritmust. Az algoritmus azokat az oldalakat büntette, amelyeknél túl sok reklámot érzékelt a hajtás feletti tartalomban. Ha valaki keres az interneten, akkor elvárja, hogy csak azt lássa, amit keresett, és ne erőltessenek rá hirdetéseket. A legtöbb böngészőt már eleve úgy állították be, hogy letiltsa az ilyen jellegű, kéretlen reklámokat. Ez mobil készülék esetében a kijelző mérete miatt még bosszantóbb.
Keresőoptimalizálás szempontjából sem lényegtelen, hiszen a felhasználót más oldalra terelik, és a találati listán feltüntetik a hirdetések tartalmát.

A felugró ablakok tiltása mobil készülékeken

Minden olyan esetben, amikor nem indokolt a használata, ajánlatos tiltani a felugró ablakokat.
A 10-én startoló új büntetési algoritmus azokat az oldalakat sorolja hátrébb, ahol a tartalom nem olvasható azonnal. Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert az olvasók bizonyos esetekben nem érik el azonnal a tartalmat, gátolják őt ennek elérésében, ami alapvetően ellentmond a kereső céljaival. Elsősorban a mobil készülékeken okoz ez problémát. Mert bár egyre nagyobbak a kijelzők, egyes tartalmaknál maga az oldal nehezíti az olvasást.

Hátrébb sorolást okozó elemek:

Ami számít, azaz amit figyel a Google: a böngészőből történő kattintás és a tartalom megjelenése közötti idő.

Büntetést von maga után:

  • A tartalom fő részét kitakaró felugró ablakok. Büntetés szempontjából lényegtelen, hogy mikor jelennek meg, azonnal, esetleg később.
  • Cselekvésre, mint például a letöltés, ösztönző ablakok, e-mail címet kérő ablakok.
  • A hajtás utáni részre szorult tartalom, ahol a felugró tartalom miatt nem olvasható a kívánt tartalmi elem: vagyis ahol a felhasználónak kell navigálnia a kívánt tartalom eléréséhez. Akkor is, ha nincs felugró ablak, de a tartalom korlátozva van.

A Google segítséget is nyújt, melyek azok az elemek, amelyek felett már nem fog szemet hunyni. Mindezt képekkel illusztrálják, így az esetleges hiányos angoltudás sem jelenthet akadályt.

tiltott popup
tiltott popup

Nincs büntetés, akkor, ha:

Nem kap büntetést az oldal, ha az ablak nem korlátozza a tartalomhoz való eljutást, ha a pop up marketingcéllal jelent meg (és nem korlátozza a tartalmat), mint például a hírlevélre feliratkozás, akciós ajánlat.

  • Ha a felugró ablak nem akadályozza a felhasználót a kívánt tartalom elérésében. Például: hírlevélre feliratkozás, az oldal alján vagy tetején megjelenő sáv.
  • Sütik, cookiek elfogadásáról szóló ablakok, hiszen a megjelenítésük kötelező. Akkor is megengedett a használatuk, ha eltakarja a tartalmat.
  • A felhasználókat korlátozza az ablak, de ebben az esetben konkrétan ez a célja: pl. felnőtt tartalmakat megjelenítő oldal, fizetős szolgáltatásokhoz belépést nyújtó pop-up
  • Az exit pop upért, vagyis a kilépő pop upokért sincs büntetés.

Mobil-barát cimke

Mobil-barát cimkével jelölték azokat az oldalalat, amelyeknél volt külön mobilos tartalom. A reszpozivitás azonban ma már alap követelmény. A cég hivatalos blogoldala szerint a keresések 85 %-a már mobilkészülékről indul. Tehát az évek óta tartó “Mobile first!” jelmondat jobban érvényes, mint valaha. Emiatt a cimke feleslegessé vált, ez az oka a megszüntetésének, így maga a lista áttekinthetőbb lesz. Ezzel az intézkedéssel a még nem mobil-barát oldalak kaphatnak némi haladékot, a cimke hiánya miatt az átkattintási arányuk esetleg javulhat.

Legfrissebb bejegyzések