Célközönség meghatározása

celkozonseg

A marketing szakma talán egyik legnehezebb feladata, hogy hirdetéseinket, az átadni kívánt üzenetet, a tényt, hogy létezünk, eljuttassuk célközönségünkhöz.

Nem kell nagyon magyarázni, mi van,ha ez nem sikerül. Egy dolgot mindenképpen az elején meg kell érteni: nem tudunk és nem is kell mindenkinek eladni! Ne arra törekedjünk, hogy minél több emberhez eljusson a hirdetésünk,  hanem arra, hogy minél több potenciális vevőnkhöz jusson el. Ahogy sok minden téren, úgy itt is érvényes a “minőség a mennyiség előtt” szabály. Fel kell ismernünk, hogy ki lehet a vevőnk, ki az akit még kicsit “puhítani” kell és ki az aki soha nem is lesz az.
celkozonseg1

Az irreleváns elérések ugyanis, rontják az össz statisztikát, a hirdetés minőségi pontszámát és így a hirdetési költséget is.
A cél tehát, hogy a megfelelő célközönséget szólítsuk meg, a megfelelő tartalommal, megfelelő felületen és időben!

Hirdetéseink során más és más stratégiát kell alkalmaznunk attól függően, hogy adott látogató első ízben találkozik velünk, vagy már valamilyen formában elértük e korábban.

A legnagyobb erőfeszítést a kezdeti fázis, a saját magunk megismertetése jelenti a számunkra tökéletes célközönséggel, majd, hogy a látogatóból elkötelezett vásárlót faragjunk, és végül, hogy meg is tartsuk, újabb interakcióra sarkalljuk őket. Ehhez azonban fontos, hogy a vásárló teljes döntési szakaszánál jelen legyünk, egészen a keresgélés, böngészés fázisától, a vásárlásig, újabb vásárlásig.

Célközönség meghatározása

A kezdeti fázisban a célközönséget úgynevezett általános célzási módszerekkel tudjuk felmérni, mely során egy szélesebb körre szűrünk rá, amivel célunk a márka megismertetése. Szempontok, melyek segítenek a szűrésben:

  • kor
  • nem
  • földrajzi elhelyezkedés
  • érdeklődési kör (vegán életmód,sport stb)
  • családi állapot (egyedülálló, házas, stb)
  • technikai adatok (asztali gép, mobil, táblagép, stb)
  • végzettség, munkakör (egyetem,ügyvezető, stb)
  • keresőszavak (“vegán”-ra keresők)

Hogy példával szemléltessük, ha a mi célcsoportunk mondjuk a 35 éves, nők, akik vegán életmódot követnek, és még jógáznak is, akkor az ennek megfelelően megadott adatokkal tökéletesen rájuk tudunk szűrni.

Ezen adatokkal jól körül tudjuk határolni célközönségünket, azonban még így is elég széles körben, ezért további szűkítésre van szükség.  Sokan nem mernek szűkíteni, mondván, hogy “Akkor kevesebben lesznek”, “De ők majd tovább viszik a hírünket a potenciális vevőnek”.

Elképzelhető, hogy egy két esetben ez bejön, de kisebb számban, mint amennyit rá fogsz költeni, ergo ezzel meg is alapozod a felesleges pénz kidobást, plusz  ha olyanoknak hirdetsz, akiket egyáltalán nem érdekel az ajánlatod, azok nagyon hamar elhagyják az oldalad, és ez a növekvő visszafordulási arány negatívan befolyásolja az oldal hatékonyságát. Ne feledd: Akiről biztosan tudod, hogy soha nem lesz belőle vevőd, azt ki kell zárni!

Éppen ezért a további szűkítés érdekében nagyon fontos, hogy “kizárásokat”, is alkalmazzunk, hiszen ezzel kiszűrhetjük azokat, akiket tudatosan nem kívánunk megcélozni ajánlatunkkal. Vagyis a példát tovább víve, nyugodtan kizárhatjuk a húszas éveiben járó, hamburgert kedvelő, férfiakat, akik szeretnek Burger Kingbe járni.

Minél részletesebben határozzuk meg a számunkra tökéletes fogyasztót, annál jobban tudjuk azt is belőni, hogy milyen marketing aktivitás, és kommunikáció hoz eredményt. A helyes és objektív célcsoport meghatározás segíthet a marketing stratégiai hibák, “döccenők” kiszűrésében, így mindenképpen sok figyelmet kell szentelni neki.

A feltételek szűkítése szinte végtelen, a cél, hogy egyre konkrétabb és eredményesebb legyen.

Ha felkeltettük az érdeklődést…

Ha a célközönség meghatározása alapján hirdetéseink felkeltették az emberek érdeklődését és arra ösztönözték őket, hogy átkattintsanak weboldalunkra,akkor itt még nem áll meg a dolog, hiszen végső célunk,hogy vásárlásra bírjuk őket. És itt jön képbe az úgynevezett remarketing, mely során már kimondottan azoknak jelenítünk meg hirdetéseket, akik valamilyen formában korábban találkoztak velünk, érdeklődtek felőlünk.

Ez megnyilvánulhat egy Facebook posztunk, blogbejegyzésünk, videónk megtekintésében, vagy weboldalon történő böngészésben,stb. Ők azok, akikre összpontosítanunk kell, hiszen belőlük lesznek a vásárlóink. Ne felejtsük el, egy már meglévő vásárlót, vagy korábbi érdeklődőt sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb vásárlásra ösztönözni, mint egy olyat, aki most találkozik velünk először, vagy nem érdeklődött még ezidáig felőlünk.

celkozonseg

A remarketing során nem elég az érdeklődőkből vásárlókat faragni, újabb vásárlásokra kell őket ösztönözni.Soha nem szabad megfeledkezni már meglévő vásárlóinkról/ügyfeleinkről, hiszen meghálálják a törődést. Álljunk elő kimondottan nekik szóló ajánlatokkal (korábbi vásárlásaikat figyelembe véve), akciókkal, kedvezményekkel, stb. Nem marad el a várt eredmény.

Összegezve tehát a tökéletes célközönség meghatározás ne legyen túl szűk és ne legyen túl tág sem. Legyen legalább olyan kicsi, hogy jól pozícionálj, de elég nagy ahhoz, hogy megélj belőle.

Hogy érzed, neked pont optimális a célközönséged behatárolása? Vannak esetleg rések, el nem ért potenciális vevőid?

Legfrissebb bejegyzések