Domain név az internetes cím, egy egyedi internetes azonosító. Az internethez csatlakozó számítógépeknek IP címük van, ami egy jó hosszú számsor. A domain nevek tulajdonképpen ezt a számsort teszik könnyen megjegyezhetővé.
A domaineket speciális szerverek tartják számon, ha keresünk valamit a neten, akkor nem ezt a számsort írjuk be, hanem az általunk ismert nevet, pl. onesoft.hu. A szerverek az általunk beírt domain nevet párosítják össze az általuk tárolt IP címmel, és jelenítik meg a keresett weboldalt.
A honlap azonosító formátuma: www.onesoft.hu A . (pont) utáni rövidítés Magyarországot jelöli, minden országnak tehát más és más. A .com és .eu is használatos. A com a commercial, (kereskedelmi) szó rövidítése, az eu pedig az Európai Unió domain végződése. 2006.április- a óta minden uniós cég/magánszemély igényelhet .eu végződést.
A domain név már lehet ékezetes is (régebben nem lehetett), betűket, számokat, és kötőjelet tartalmazhat. Mást nem. Másra mondjuk minek lenne szükség?
Ingyenes kontra fizetős domain nevek
Vannak olyan ingyenes tárhelyszolgáltatók, ahol domain nevet is regisztrálhatunk ingyen. Ha csak gyakorolunk, vagy magánszemélyként tesszük ezt, akkor ezzel nincs is semmi baj.
Azonban, ha már vállalkozásként lenne szükségünk a domain névre, akkor inkább vegyük meg. (Illetve, nem is lehet megvenni, csak bérelni.) A név fenntartásáért évente kell fizetni.
Ha saját domain nevünk van, akkor mindenképpen komolyabbnak tűnik a vállalkozásunk. Könnyebb megjegyezni, nehezebb elgépelni, hacsak nem valami extra nevünk van, de erre később még kitérünk. Ha valaki keresne minket, akkor a Google listában sokkal hamarabb ránk talál.
És hogy lássuk a különbséget:
Ingyenes tárhely, ingyenes névvel: http://cégnév.freeweb.hu
Igazából sosincs semmi ingyen. Ez nem is egy önálló név, hanem egy aldomain. Továbbá, az ingyenesen kínált oldalakra reklámokat tesznek. Nem, nem a miénket. Ugyanis ebből tartják fent magukat. Nem tűnünk majd nagyon amatőrnek, ha az oldalunkon teljesen más reklámok fognak futni? Nincs email szolgáltatás sem, illetve, az így néz ki: cégnév@freeweb.hu A legfontosabb azonban, hogy a tárhely üzemeltetője nem vállal felelősséget a weboldalak működéséért, nincs garancia arra, hogy az odalunk elérhető lesz. Akár pár hónap múlva eltünhet az egész.
Ha pedig béreljük a nevet: www.cégnév.hu
A leendő ügyfelek bizalmát már akkor el kell nyerni, amikor még az oldalunkra sem kattint. A hitelességet meg kell alapozni. Egy weboldal akkor fog nyereséget hajtani, ha látszik, hogy munka van benne. Olcsó húsnak, híg a leve, szokták mondani. Ezt a leendő ügyfelek is így gondolják. Mit várhatunk el attól a cégtől, milyen bizalommal legyünk irántuk, ha nincs két-három ezer forintja évente egy névre? A hátrányok miatt nem biztos, hogy megéri.
Neked melyik lenne a szimpatikusabb a fenti kettő közül?
Domain név választás
Alap kérdés, hogy mire szeretnénk használni? Ha szolgáltatást nyújtunk, akkor célszerű azzal összekapcsolni. pl. www.mosógépszerelő.hu.
Ha terméket, akkor akár a márka neve is lehet a weboldalunk domain neve. pl.www.finomalma.hu
Miért? Hiába Két Kovács Kft. a cégünk neve, ha nem találnak meg minket. A keresőkben, mint pl. a Google nem a cégünk nevét fogják beírni, mert ugye még nem ismernek minket, hanem, amit szeretnének. Minél többen keresnek, és találnak meg minket, annál feljebb kerülünk ebben a találati listában. Minél előbb találnak ránk, annál nagyobb az esélye az üzlet létrejöttének.
Mindenképpen jól hangzó és megjegyezhető formát válasszunk, ahol kicsi az elgépelés lehetősége.
Ha cégünk kizárólag Dabason nyújt szolgáltatást, már a név kiválasztásakor is jelezhetjük ezt: www.dabasiszerelő.hu (Ebbe azért kalkuláljuk bele a fejlődés lehetőségét is, esetleg gondolkozhatunk több név lefoglalásán is, ami a régió nevét tartalmazza)
Nem biztos, hogy jó taktika a konkurenciához hasonló nevet választani. Esetleg az ügyfelek tévesen a másik céghez mennek.
Kötőjelek: talán tagoltabbá teszik a nevet, könnyebb megjegyezni, ha az ember olvasssa. De hogy hangzana ez egy reklámban: www. dabasi kötőjel szerelő pont hu? De vajon fogunk-e rádióban reklámoztatni?
A .eu végződést is jól gondoljuk át, nyerünk, vagy veszítünk általa ügyfeleket? Esetleg sokan nem mernek rákattintani, mert félnek attól, hogy esetleg nem magyar a cég, vajon milyen nyelven beszélnek, a szállítási költség is máshogy alakul, stb. Ha felénk se néznek, soha nem lesz belőlük ügyfél!
Viszont, ha nemzetközi színtérre szeretnénk röppenni, és van kapacitásunk hozzá, akkor hajrá.
A .com/.net/.org/.info/.biz végződésű címeket azonnal megkaphatjuk, míg a .hu végződésnél a legkedvezőbb esetben is 48 óra szükséges a bejegyzéshez.
Ha külföldiek számára működtetnénk az oldalt, vagy egy adott ország piacára akarunk termelni, akkor célszerű annak az országnak a végződését használni.
A végződés egyébként nem kötelez semmire, akár .hu végződéssel is csinálhatunk kamcsatkai weboldalt. A szerver (ahol az adatok tárolódnak) helye is teljesen mindegy. Ami fontos, hogy van-e még szabad név, illetve marketing szempontok.
Domain nevek gyűjtése
Vannak, akik a konkurens cégek orra elől el szeretnék halászni az összes szóba jöhető név variációt, ezért lefoglalják az összeset. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindegyik mögé tartalmat is tesznek, mindössze stoppolták, hozzáférhetetlenné tették másoknak.
Illetve, vannak, akik befektetési céllal gyűjtik a neveket, amit később eladnának. Többen foglalkoznak azzal, hogy a keresett oldalak nevét kisebb-nagyobb változtatással lefoglalják. Ha ékezetes a név, akkor az ékezet nélküli domain nevet, ha kötőjeles, akkor a kötőjel nélküli változatot, stb. Aztán persze felajánlják a nevet megvételre, úgy határozva meg az árat, hogy a jogi procedúrát nem érdemes elindítani, de persze hasznuk legyen rajta. Érdemesebb esetleg mindezt megelőzni, és magunknak lefoglalni ezeket.
Ha minden olyan név foglalt, ami szóba jöhetne: mielőtt elkezdenénk felkutatni, hogy lehetséges-e a megvásárlás, mérlegeljünk. Mi a költséghatékonyabb? Egy új nevet bevezetni, és megismertetni az ügyfelekkel, vagy egy ismert név? A nevek azonban hamar elkelnek, az értékük az idő előrehaladtával nőhet, ha a megvétel mellett döntünk, akkor ne húzzuk az időt.
Szabad még?
Először is meg kell tudnunk, szabad-e még a kiválasztott domain név.
Ezt másoljuk a böngészőbe, aztán a megjelenő űrlapon írjuk be, majd nyomjunk rá a keresés gombra:
www.domain.hu/domain/domainsearch
A nevekre általában hosszabb távú befektetésként gondoljunk. Ez fog szerepelni minden anyagunkban, prospektusban, névjegykártyán, helyi hirdetésekben, ez jár majd szájról-szájra. Tartalmat töltünk fel az oldalra, munkánk fekszik benne. Tehát érdemes alaposan átgondolni, nem hirtelen dönteni.
Következő anyagunkban a domain bérlés menetéről, és a tárhelyekről olvashatsz. Ezek pedig fent a jobb oldalon lesznek, az Ajánlott bejegyzések alatt.