Ezért ne spórolj a logón és a céges arculaton

Kezdő vállalkozóként – amikor rengeteg másra kell a pénz – nehéz elfogadni, hogy a vállalkozásodnak éppen most van szüksége logóra, arculatra. Az pedig végképp érthetetlennek tűnik, hogy miért ne spórolnál vele, és miért ne készíthetné el valaki egy tábla csokiért. Elmondjuk, hogy miért ne sprlj a logón, céges arculatodon.

De mi értelme van a logónak, arculatnak?

Adidas. Sony. Bounty. Megemlítettünk három márkát, olyat, amelyiknek a logójában „tulajdonképpen a világon semmi különös nincs”. Mégis pontosan ismered őket, és összekapcsoltad a termékekkel, a szolgáltatással és a minőséggel. Pontosan tudod, hogy az Adidas logó hogy néz ki és maga az Adidas cég mivel foglalkozik. Ahogy a Bounty-t a Sonyt is ismered. A logónak, és a hozzá tartozó arculatnak éppen ez a lényege. Az, hogy az adott márkát pontosan beazonosítsd, értéket és érzéseket kapcsolj hozzá. De miért ne spórolj vele?

Ismert logók

De mi került ezen százezrekbe?

Ez az a kérdés, amit nem érdemes ott feltenni, ahol sok a grafikus, mert érzelmekkel teli válaszokat fogsz kapni. Van, aki azonnal kioktat, hogy ő éveken át ült az ilyen olyan – általában művészeti – egyetemen azért, hogy meg tudja neked tervezni a logódat. Lesz, aki dacosan visszavág, hogy akkor menj a szomszéd Pistihez (szegény, mindig Pisti) aki majd megoldja neked szarul.

Lesz, aki azzal indokolja, hogy a programok, és a tudása ennyit ér. Mások akár addig mennek el, hogy kiszámolják neked mennyi mindent kell megtenniük, míg egy szép, hozzád illő logót kapj, és az órabérüket összevetik majd (például) a burkolóéval. Lesznek, akik azzal érvelnek, hogy a logójuk majd sokkal több pénzt hoz neked, mint amennyibe került.

Az igazság az, hogy valahol mindegyiküknek igaza van, és egyiküknek sincs.

Az ötperces logó

Én magam, aki ezeket a sorokat írja, régen foglalkoztam arculattervezéssel is. Mint mindenkinek, nekem is szembe jött életem megrendelése. Az, amivel dicsőséget lehet szerezni: egy európai szintű sporteseménynek a logóját kellett elkészítenem. Én is elkezdtem utánanézni, hogy az adott sportágban eddig milyen logók voltak (hívhatjuk inspirációnak is) ezzel elment 1 napom, és csak összezavarodtam.

Aztán utánanéztem, hogy a sportágban milyen jellemző mozdulatok vannak, majd erre is elment egy napom. A színekre nem, mert adott volt a magyar trikolór, de elmehetett volna erre is. A betűtípus, a többnyelvű felirat mind mind kihívás lett.

Eltelt 3-4 nap, és még a ceruzát sem emeltem fel. Egy darab logó sem készült, sőt még ötletem sem volt milyen legyen?

Aztán „elengedtem”, másnap leültem a géphez, és 15 perc alatt (de lehet, hogy kevesebb volt) megrajzoltam a logót, ami aztán 100 ország összes tévécsatornáján, az összes magyar kiadványon megjelent.

Érintőlegesen volt köze a sportághoz, nem volt benne a mozdulat: tulajdonképpen elment 4 napom a semmire, de telitalálat lett. Egy grafikusnak ezt kell beáraznia, és neked ezt kell kifizetned.

4 ok amiért ne spórolj az arculaton, a logón.

Kétségtelen, hogy kezdő vállalkozóként nagyon szívesen megspórolnád a logó, és az arculatkészítési költségeket. Tényleg jó lenne találni egy „szomszédPistit” vagy valakit, aki elkészíti a logót, és a kis (vagy nagy)arculatot, de elmondunk 4 okot, miért ne spórolj ezen.

ceges-arculattervezes

1: Mert meghatározza a cégedet!

Abban igazad van, hogy még a „SzomszédPisti” sem fog egy bicajbolt logójába pöttyös lasztit vagy házikót tervezni, de ahhoz, hogy eltalálja az ízlésedet, és egy olyan logót tervezzen valaki, amit majd 5-10 év múlva is tudsz használni, amivel azonosítanak, ezért ahhoz kell tudás és tapasztalat.

2: Mert mindenhova jó kell legyen!

Egy logó, egy arculat megtervezésekor sok olyan kihívás van, amivel „SzomszédPisti” nem tud megbirkózni.  Például azzal, hogy tökéletes legyen a weboldaladon, a cégtábládon, és a névjegyeden is. Egyszerre.

3: A platformok.

Lehet, hogy a „SzomszédPisti” ért 1 vagy kettő programhoz, és majd, amikor aktualizálni kell az arculatot, vagy amikor újítani kell, akkor derül ki, hogy korlátozottak a lehetőségei. Akkor viszont nagy károkat okozhat.

4: Mert tényleg téged fejez ki.

És ebben most jócskán van pszichológia, befolyásolás, grafikai tudás. Tény, hogy a logód, az arculatod az első benyomás rólad. És tény, hogy nem mindegy, hogy a „SzomszédPisti” vagy egy grafikus tervezte.

Számtalan oka lehet még annak, hogy ne spórolj a logón, a céges arculaton. Ajánlhatunk egy remek szakembert? Kattints!