Tizenhat éve, február 4-én indult a Facebook, amely még mindig a világ vezető Social Media platformja, magánemberként valószínűleg te is regisztráltál rá. De mi a helyzet a cégeddel, a vállalkozásoddal? Legyen a cégednek Facebook oldala? Vagy inkább Facebook csoportja? Esetleg mind a kettő? De melyiket válaszd, és miért? Melyik lesz a cégednek, a vállalkozásodnak hasznosabb? Ebből a cikkből kiderül.
Végeláthatatlan törődés
Mielőtt bármit teszel tudnod kell, hogy ha van (vagy lesz) céges Facebook oldalad vagy csoportod, folyamatosan „törődnöd” kell a közönségeddel (vagy közösségeddel). Ez egyszerre felemelő, fárasztó és kreatív munka. Posztok, témák, kommentek, kérdések és válaszok: a Facebook csoportra, oldaladra egész nap oda kell figyelned.
De melyik a jobb számodra? Melyik a hasznosabb? És – legfőképpen – melyik érheti meg neked? Íme minden információ a Facebook oldalakról és a Facebook csoportokról.
A céges Facebook oldal
A céges Facebook oldalad működése – alapvetően – hasonlít a személyes Facebook profilodhoz. Lényeges különbség az, hogy amíg a személyes profilodon barátaid, ismerőseid lesznek addig a céges Facebook oldalon a céged a szolgáltatásod számára gyűjtesz rajongókat, követőket és like-olókat. Olyanokat, akik örömmel követik a céged, a vállalkozásod mindennapjait, akik szeretnének róla hallani, akiket érdekel, és akik vélhetőleg majd vásárolnak tőled.
Ha a céges Facebook oldaladon közzéteszel egy posztot (ami lehet egy hír, kérdezhetsz, adhatsz értékes tartalmat, bepillantást nyújthatsz a céged hétköznapjaiba) akkor a követőidnek van lehetőségük hozzászólni like-olni, beszélgetni a poszt alatt. Minél több interakciót )like-ot, ölelés, megosztást, beszélgetést, kommentet) generált a posztot, annál hatásosabb volt a tartalom, amit kiraktál.
Ez azonban egyre nehezebb, mert a Facebooknak van egy (senki által nem ismert) algoritmusa, és nem minden követődnek fogja megmutatni a posztodat. Ettől még érdemes folyamatosan tartalommal ellátnod a követőidet, érdemes növelni a számukat.
Fontos, hogy a posztolás nem lehet öncélú: ideális esetben olyan tartalommal kell ellátnod a követőket, ami nekik tetszik, és emiatt elköteleződnek, és tőled vásárolnak. Van segítséged ebben, mert a Facebook különböző statisztikákkal, kimutatásokkal mutatja meg számodra azt, hogy mennyire kezeled jól az oldalt és ezzel komoly visszacsatolást ad a munkádról.
A vállalkozásod oldalával tudod hirdetni a Facebookon a termékedet, a szolgáltatásodat, ez a hirdetés pedig lehet hatékony.
A Facebook csoport
A Facebook csoportok merőben másak, mint a Facebook oldalak. Csoportot bárki létrehozhat, adminisztrátorként léphet fel, majd a csoportot megnyithatja a leendő tagság előtt. Amint valaki a csoport tagja lesz, elkezdhet posztolni, kommunikálni, üzeneteket küldeni a csoportba, a csoport bejegyzései pedig megjelennek a tagok hírcsatornáiban, de (a csoporttól függően) legtöbbször csak a csoporttagokéban. Ez azt jelenti, hogy a tagok megoszthatják egymással az erőforrásokat, eseményeket, ötleteket és kérdéseket tehetnek fel.
A csoportot felügyelő adminisztrátorok (és moderátorok) feladata a tagok bejegyzéseinek moderálása és a szabályok szükség szerinti érvényesítése, nemcsak a tartalom létrehozása.
Marketingesek egy csoportja szerint a Facebook csoportban van a jövő ezért érdemes a cégednek, a vállalkozásodnak egy (nyitott, zárt, vagy titkos) csoportot létrehozni, az oldal mellé.
Több oka lehet annak, hogy létrehozol egy Facebook csoportot: lehet a monetizáció (mert pénzt akarsz keresni vele) lehet a szakértői státusz építés (hiszen te vagy moderátor és a te csoportod, te döntöd el kit veszel fel) lehet a közös érdeklődés, de a Facebookon van számtalan olyan csoport, amit egy (elitebb) körnek hoznak létre: például azoknak az ügyfeleidnek akik eljöttek a képzésedre, vagy akik már vásároltak tőled létrehozhatsz egy zárt VIP csoportot is.
A Facebook csoport vs Facebook oldal
A cégednek, vállalkozásodnak tehát szinte biztosan szüksége lesz Facebook oldalra, de emellett érdemes lesz egy (vagy akár több) csoportot is létrehoznod.
Ha szeretnél a Facebook segítségével bejelentéseket és frissítéseket közzétenni a Facebookon és saját tartalmat szeretnél létrehozni és frissítéseket, híreket szeretnél közzétenni akkor érdemes oldalt létrehozni.
Ha olyan közösséged van, amely arra vágyik, hogy kapcsolatba léphessen egymással, szakmai vagy bármilyen beszélgetéseket folytasson, ha szeretnéd, hogy a tagok is „irányítsák” az oldaladat, ha közösséget akarsz építeni akkor a Facebook csoport a jó megoldás.
Vagy mindkettő, hiszen mind a kettőnek más és más a szerepe.