Azt gondoltuk, hogy ha végre vége (vagy legalább is lecsendesül) a koronavírus járvány, kicsit fellélegezhetünk, kiengedhetünk. De nem ez történt, sőt. A 2022-es marketing trendek minden eddiginél erősebb változást hoznak és rendkívüli módon befolyásolják az online jelenlétedet. Ezt a cikket 4 perc elolvasni ennyi idő alatt számtalan ötletet adunk!
Brutális (inkább izgalmas) változások
Nem tudjuk máshogy megfogalmazni csak úgy unalmasan, hogy „nagyon erősen indult” a 2022-es év.
Az év elejétől a TikTok folyamatos és gyors felemelkedése tapasztalható, annyira, hogy mára minden más platformot megelőzött, a Z generációs felhasználók körében a vezető közösségi médiacsatorna lett. (Ez azt jelenti, hogy ott éred el őket)
Az NFT-k (az NFT tulajdonképpen bármilyen digitális akármi lehet: nehéz megérteni, de egy kötött sapkás, digitális majomért valaki 5 600 000 dollárt adott tavaly) és a kriptovaluták továbbra is lendületben maradtak, és komoly kérdéseket vetnek fel a „pénz” jövőjét illetően, bár még úgy tűnik bennfentes játékszerek.
A Google nem túl régen bejelentette, hogy 2023-ig fokozatosan kivezeti a harmadik féltől származó sütiket, így a hirdetőknek és a digitális marketingeseknek kevesebb mint két évük maradt arra, hogy új csatornákat építsenek ki.
És akkor még a Facebookis is megváltoztatta a nevét Meta-ra, ezzel is utalva a vállalat azon törekvésére, hogy a metaversumot, azaz a 3D-s virtuális világot is megszerezze.
De nézzünk néhány érdekes /kikerülhetetlen trendet bővebben.
A Tik Tok
Nekünk azért személyes kedvencünk a Tik Tok, mert – picit sarkosítva – az egész úgy kezdődött, hogy pár tinédzser 30 másodperce videón eltátogta és elmutogatta az éppen aktuális előadó slágerét, természetesen like-okért. Nem telt el 3 év és több, mint másfél milliárd ember tölt fel (most már akár) 2-3 perces videókat is a platformra és már nem követik, hanem diktálják a trendeket.
Ha most a marketingesed lennék azt mondanám, hogy azonnal regisztrálj, teljesen mindegy, hogy mivel foglalkozol: lehetsz ércbányász, csapszerelő, burkoló vagy akár egy multivállalat, Tik Tokosítani kell a cégedet és harcba kell szállnod a milliós nézettségű tátogó, popsit mutogató, éneklő-táncoló fiatalokkal. Érdekes, szórakoztató, brandépítő tartalmakat kell készítened.
Kell egy történet
Évek óta ezt kiabálja neked a 23 éves „marketing guru” a sokat látott marketinges a szövegírók, a kontentkreátorok, de lassan a VA-k (akik már online vállalkozástámogatók) is, hogy „sztoritelling”. Azaz, hogy legyen egy történeted, merthogy az emberek egy ideje őrülten rajonganak érte. (Ez persze kétséges, de ez a trend)
Tény, hogy egy kutya nem érdekes. De Lassie a skót juhász, akinek története van, igen. És ismert. Egy elsüllyedt hajó nem érdekes: a Titanic igen, mert története van. És ismert. Az ukrán elnök nem érdekes: az elnök, aki sorozatszínész volt, érdekes.
Neked is van történeted: el tudod mesélni, hogyan találtad ki a márkádat, miért, milyen „közös élményeitek” voltak, milyen izgalmas út vár rátok. Igen, akkor is el tudod mondani és akkor is tudsz sztorit, ha egy üveggolyó gyártó cég vagy.
Ami fontos: ne higgy a marketingbullshiteknek, az ostobaságot kiabálóknak, hanem szelektálj. ahogy te sem azért veszel meg egy pólót mert XY-on láttad, vagy nem azért mész egy szállodába mert valamelyik magyar „sztár” ott volt, úgy mások sem. A történet miatt nem nő a forgalmad. A történet csak közelebb hoz.
Készíts rövid videókat (ez erős lesz, vigyázz)
Vannak, akik úgy magyarázzák a trendet, hogy „nincs idő már arra, hogy sokat olvassunk”, de ennél sokkal egyszerűbb miért kell videókat készítened. Több oka is van: egyrészt a rövid videókban gyorsan több infót el tudsz mondani, másrészt egyszerre hatsz több érzékszervre, harmadrészt meg mert minden platform azt tolja: egy videónak jobb lesz az elérése, mint a szövegednek.
És van egy sajnálatos része.
A mai fiatalok – és az idősek – nagy része nem tud értőn olvasni és írni sem: rengeteg a funkcionális analfabéta. Ezt könnyen észreveheted, ha elolvasol néhány egymást követő kommentet a Facebookon vagy az Instán. Brutálisan sok a helyesírási hiba, nem értik mit ír a másik és semmi köze az egyik kommentnek a másikhoz. Ma, ha valami 5 sornál hosszabb, az sokaknak gondot okoz.
Pont ezért kell videót készítened, azt talán megértik.
Nincs többé buyer persona
Éveken keresztül az volt a trend, hogy szakértők (vagy magukat szakértőnek eladók) kigondolták, mágikus trükkökkel (vagy anélkül) megalkották a buyer personát, az (egyébként nem létező) vásárlódat. Mondunk egy példát: hosszan vizsgálták, beszélgettek, profiloztak arról, hogy a hajnövesztő szered 50+ os pasiknak kell, akiknek a gyereke már 10+ éves, felesége van, vidéken lakik, havonta keres 350 000 forintot. Utazik és diplomás, piros autója van és inkább boros, mint sörös.
Az új trend az, ki merjük mondani és nem gondolkodjuk agyon. A hajnövesztő azoknak kell, akik kopaszodnak, kopaszok. És ahhoz, hogy eladj nekik teljesen mindegy milyen autójuk van, milyen italt preferálnak, hány éves a gyerekük. Kopaszodik. Pont. Neki kell eladnod.
A bizalom
Fura, hogy egy fogalom trenddé válhat, de megtörtént. A reklámok túlzók, túlígérik egymást, és ez egyre gyanakvóbbá teszi a fogyasztókat az őket megcélzó tartalmakkal szemben. Ezért 2022-ben a digitális marketingeseknek fel kell készülniük arra, hogy egyszerű üzenetekkel és kristálytisztán, szerezzenek bizalmat.
Ma már nem kell millió lépéses értékesítési tölcsérben gondolkodni. Nem kell 20 blogot írni és 40 levélen keresztül kerülgetni a (maradjunk ebben) kopaszodót. Nem kell különleges kvízt készíteni „Hogyan kopaszodsz a végén megmondjuk” butaságokat: mert nem bíznak ebben meg az emberek. Érzik a hátsó szándékot, a manipulációt!
Azt kell mondani, hogy ha kopaszodsz van egy megoldásom rá. Ha nem hat, visszaadom a pénzed. Pont.
Szabd személyre a tartalmakat 2022-ben.
Erre már utaltunk, kifejtjük. Ahelyett, hogy széles hálót kivető tartalmakat készítenél abban a reményben, hogy minél több embert megszólítasz, a célközönségnek a specifikus reklámok készítése sokkal eredményesebb lesz.
Kopasz vagy? Van megoldásom.
Nem kell összegyűjtened előtte mindenkit, aki életében elolvasott egy cikket a hajhullásól, nem kell 10 lépéses sales funnelt készíteni (és bízni abban, hogy működik).
Te kopaszodsz. Neked akarok eladni. Veled akarok beszélni. Neked van megoldásom. Ilyen egyszerű.
Persze számtalan más is válhat trenddé és változhat. De ha már azokra figyelsz, amit leírtunk, akkor sokkal többet teszel meg a marketingedért, mint a többiek.
És még rengeteg ötletünk van, segítünk, kattints, vedd fel velünk a kapcsolatot!