Augmented Reality (AR), a kiterjesztett valóság

A kiterjesztett valóság ( Augmented Reality ) jelenleg az egyik legdinamikusabban fejlődő kutatási terület. Az AR a valódi fizikai környezet egyfajta virtuális kibővítése további információkkal. A “Mobile first” szemlélet térhódítása az alap itt is: az okos telefonok világában  még számos kiaknázatlan terület akad. Telefonra vagy tabletre letöltve az applikációkat számos plussz információhoz juthatunk, nem is beszélve a szórakozásról!

Már többször találkozhattunk a Kiterjesztett valósággal

Először az egyik legnépszerűbb, kék-sárga színekkel operáló áruház katalógusában tűnt fel a szélesebb közönségnek ez az opció. Az alkalmazás letöltésével méretarányosan „láthatták” a kiválasztott bútort a szobában. Aztán egyre-másra jelentek meg a különböző, virtuális valóságon alapuló játékok, gondoljunk csak a Pokemon-őrületre. A sportközvetítések pedig már elképzelhetetlenek lennének az éppen zajló eseményhez kiírt tudnivalók nélkül.

Az érzékeink digitális úton manipulálhatóak, vagyis szinte mindegy, hogy létrehozott, vagy valódi a valóság, amit észlelünk. Újdonsága, és a műfaji sajátossága már első blikkre magával ragadja a felhasználót. A tabletek és okostelefonok számának ugrásszerű növekedésével pedig a virtuális világ is egyre nagyobb teret hódít.

Kiterjesztett Valóság a marketing eszköztárban

A marketingkommunikáció számára a hasznossága abban rejlik, hogy sokkal meggyőzőbb. Elsődlegesen a szemünk „veszi meg” a terméket, a megfelelő vizuális inger döntő fontosságú. Az AR pedig pontosan ezt nyújtja: a jelenlét érzését, amit egy prospektustól nem kaphat meg. Illetve, most már akár ezt is lehet: összekapcsolhatjuk az online és offline elemeket. Magazinokban megjelenő hírdetés, a nyomtatott DM levél a letölthető alkalmazás segítségével plusz infókkal, többlet tartalommal érhető el. Mivel a kiterjesztett valósággal interaktív viszonyba kerül a fogyasztó, sokkal hatásosabb a reklám hagyományos formáinál. Továbbá célirányosan lehet a friss tartalomhoz, vagy a vállalat honlapjához terelni az olvasót. Míg korábban csak összetettebb reklám-csomagokkal lehetett ennyi információt eljuttatni a célcsoporthoz, ma már akár egy plakát, vagy prospektus is elég lehet.

2015-től már a Youtube is támogatja a 360 fokos videók, valamint a térhatású filmek lejátszását.

Augmented Realityn alapuló rendszer jellemzői:

  • a valós és a látszólagos világot kombinálja
  • valós időben interaktív
  • valós térbe illeszt 3D objektumokat

A működésnek előfeltételei is vannak, mint a helymeghatározás és az „iránytű mód” bekapcsolása.

A felhasználási területeknek pedig csak a fantázia szab határt.

A Kiterjesztett Valóság (AR) felhasználási területei

Elsőként (vagyis rögtön a hadsereg után) az orvostudomány csapott le az új lehetőségre. A szemléltetésnél is használják, de a betegek vizsgálata is nagyban leegyszerűsödött, mivel az orvos mindkét keze szabad marad.

Gyártósorok mellett is lehet már okosszemüvegben dolgozókkal is találkozni, hiszen kisebb a hibafaktor, a szerelési útmutatók mindig szem előtt vannak, mégsem képeznek akadályt.

augmented reality
augmented reality

A már említett svéd bútorbolt sikerén felbuzdulva több lakberendezéssel foglalkozó üzlet is belevágott a Kiterjesztett valóságon alapuló applikációinak fejlesztésébe, és hasonló programokat kínál.

Az idegenforgalom számára szintén számos lehetőség kínálkozik e téren: térkép, útikönyv vagy prospektus helyett elég egy telefon, és máris mindent megtudhatunk a nevezetességekről, anélkül, hogy utána kéne keresni. Megmutatja a közelben levő éttermeket, bárokat, virágboltokat, azok nyitva tartási idejével együtt, a kijelölt dohányzó helyeket, akármit.

Gondolkozzunk nyitottan: foglalás előtt sétálhatnánk a kiszemelt nyaralóhelyen, vagy bármikor megnézhetnénk a megvásárolni kívánt ingatlant, időpont egyeztetés, és a háziak zavarása nélkül, a megfelelő AR applikáció letöltését követően. Mekkorát lendülne a webshopok forgalma, ha a terméket egy AR app segítségével alaposabban szemrevételezhetnénk, kipróbálhatnánk, megnéznénk, hogy áll rajtunk az a ruha, hogy mutat a teraszon a kiválasztott pámafa.

virtuális termékből hamarabb lenne valóságos tranzakció.

Legfrissebb bejegyzések