Külsős vagy belsős marketingest érdemes felvenned?

Ha ezen a kérdésen töröd a fejed, akkor már épp elég nagy a vállalkozásod ahhoz, hogy tényleg ideje legyen rendbe tenni a marketinget. Biztos elolvastál már egy tonna ügynökségi posztot arról, hogy miért jó, ha kiszervezed (hozzánk, hozzánk!), de a másik lehetőséggel általában mindenki csak ezzel szembeállítva foglalkozik. Vesézzük ki most mindkettőt!

Külsős marketinges

Ha felveszel valakit (feltételezve, hogy jól döntesz a kiválasztáskor):

  • Valaki pluszban beleteszi a tapasztalatát, ötleteit, idejét, lelkesedését a te bizniszedbe. Ez önmagában egy óriási hozzáadott értéket jelent.
  • Levesz egy csomó feladatot és terhet a válladról.
  • Megcsinál egy csomó olyan dolgot is, amire neked már nem volt időd, vagy amihez nem volt kedved.
  • Hoz egy csomó személyes kapcsolatot a cégbe, amiből még mindenféle jó eredmény is kijöhet.
  • Plusz egy – nagyon fontos, szakmai – szempont érvényesül a tervezéskor.
  • Felelőse lesz a marketing ügyeknek.
  • Felszabadul egy csomó időd. Foglalkozhatsz azzal, hogy hogyan tudsz növekedni, terjeszkedni, jobb termékeket vagy szolgáltatásokat kínálni.

Nyilván, plusz egy alkalmazott sok pénzbe kerül. Nem csak a bére, az asztala, hanem joggal fogja feltenni a kérdést az első héten, hogy akkor mennyi a büdzséje.

A marketinges költi a pénzt, ha tapasztalt marketingest veszel fel, akkor úgy, hogy az sokszorosan megtérül. Nagyon-nagyon kevés a piacon az olyan marketinges, aki minden területről rendelkezik tapasztalatokkal. Inkább mondjuk, hogy nincs olyan.

Egyes szakterületekhez értő kollégát fogsz találni, aki a többi területet valószínűleg vagy megtanulja, vagy kiszervezi. Első marketingesnek kezdőt, vagy kevés tapasztalattal bíró marketingest ne vegyél fel.

Ha külsős marketingest „veszel fel”:

  • Egyértelmű előnye a költsége. Nem foglal helyet az irodában, nem megy fizetett szabadságra és ha nincs projekt, csak az automatizált marketing folyamatok pörögnek, akkor sem kéri el a fix bérét. Ja, és nem Facebookozik munkának álcázva.
  • Általában azok vállalnak külsős marketing feladatokat, akik már sok mindent láttak. Sokféle ügyfelet, sikeres és sikertelen kampányokat, sokféle vásárlói viselkedést, azaz tapasztaltak. Gyorsabban kiismerik magukat a piacodon és nagyobb eséllyel tesznek le később beváló marketing-fejlesztési ötleteket az asztalra.
  • Vélhetően nem csak a tapasztalatuk nagyobb, mint egy alkalmazottként felvehető marketingesnek, hanem a kapcsolatrendszerük is.
  • Tudnak fokozatokban gondolkodni. Szuperhatékony, de „drága” megoldás kell? Van. Bizonytalanabb, de „olcsó”? Az is ott van a tarsolyukban.

Egy külsős marketinges alkalmazásával nem szabadulsz meg a feladatok komoly menedzsmentjétől. Sosem lesz olyan önálló, mint egy alkalmazott, mindig pontosítani fogja a feladatot, ajánlatot akar átbeszélni és megoldási javaslatot prezentálni.

Több idődet fogja elvinni, cserébe, hogy alacsonyabb a költsége. Ha marketinges vénád van és szívesen foglalkozol ezekkel a kérdésekkel, akkor mindez teljesen oké. Ha más területre szeretnél fókuszálni és egy önjáró, keveset kérdező kollégát szeretnél, akkor inkább vegyél fel valakit.

Ezeken kívül még ott van a lehetőség, hogy egy ügynökséggel dolgozz, ahol minden feladatra ott a megoldás, egy kézben, egy kapcsolattartón keresztül. Ez általában már akkor működik jól, ha van egy belsős kolléga, aki koordinálni tudja az ügynökség munkáját.

Ez lehetsz éppen te is, ha van hozzá időd, energiád és kedved, de akkor már megvan a cég első marketingese.

Bárhogyan is döntesz, jól fogsz dönteni. Te tudod a legjobban, hogy semmi sincs kőbe vésve, ha nem működik jól, amit választottál, akkor tanultál belőle és választhatod a másik utat is.