Akár kezdő, akár már meglévő vállalkozások sikere is nagymértékben múlik a megfelelő marketingkommunikáción. Hiszen a konkurencia sem ül ölbe tett kézzel!
Abból a feltételezésből indulunk ki, hogy a vállalkozás már túl van az első lépéseken. Tehát, megvan a célcsoport, ismerjük az igényeit, kialakítottuk az árstratégiát, és a megfelelő elosztási csatornák (hogy hogyan jut a termék/szolgáltatás a vevőkhöz) is kidolgozottak (4P product, price, place, promotion).
Mit is értünk marketingkommunikáció alatt?
Ez tulajdonképpen az az offline vagy online folyamat, melynek során az ügyfél szeme elé kerülünk, megismertethetjük az általunk kínált termékkel, szolgáltatással. Sőt, arra ösztönözzük, hogy ezeket próbálja ki, vásárolja meg, lehetőleg újra meg újra.
Marketing stratégia
Mindez alapos tervezést igényel: a célok definiálása mérőszámokkal, a célcsoport pontos elérhetősége, az üzenet megfogalmazása, célba juttatása, illetve az eredmények folyamatos elemzése. Ha figyelemmel kísérjük a leadek számát, valamint az értékesített darabszámot, akkor összevethetjük a marketingkommunikációba fektetett összeget az eredménnyel. Ez nemcsak egy financiális mutató, hanem segít a reklámjainkat a legmegfelelőbb irányba terelni. Amennyiben gyengének érezzük, kikövetkeztethetjük, mikor és hol kell változtatni. Tehát nem megszokásból reklámozunk, mert ugye mindenki más is reklámoztat, hanem célirányosan.
Marketingeszközök összehangolása
A befektetett tőke minél hatékonyabb felhasználása érdekében első lépésként még a jelentéktelennek gondolt megjelenést is érdemes összehangolni. Kis és közepes méretű vállalkozások sok esetben elhanyagolják a mindig szem előtt lévő offine eszközöket: a céges papír, a számla fejléce, a profi módon megszövegezett névkártya. A nap, mint nap használt, már eleve a rendelkezésünkre álló eszközeink feltuningolása is hozzájárul arculatunk ismertebbé tételéhez. Ha a telefonközpontban a szokásos Für Elise helyett cégünk/termékünk szlogenjét hallhatja az érdeklődő, az önkéntelenül is rögzül benne.
Az ismertség előfeltétele a többszöri audio, vagy vizuális inger. Ha nem ismernek, nem keresnek. A „többszöri” jelző pedig ez esetben mindenképpen befektetést jelent. Mivel a hatékony megjelenés előfeltétele a fogyasztók elérése, célcsoportonként más és más a jó stratégia. Ott kell megjelenni, ahol a fogyasztóink vannak.
Offline marketingeszközök
a hideghívás, a DM kampány, szórólapok, prospektusok, nyomtatott sajtó, plakátok, hirdetések, kiállításokon való részvétel, rádió, de a névjegykártya, a hűtőmágnes és még sok minden. Könnyen mérhető, és abszolút célzott a kuponos kampány, mivel kizárólag a vásárláskor aktiválódik.
A 360 fokos kommunikáció, vagy integrált kommunikáció fogalma alatt egy médiamixet érthetünk, amikor ugyanazt az üzenetet juttatjuk célba, más-más csatornán.
Online marketing
A marketingköltségek eloszlása az utóbbi években az online költések felé tolódott el. Manapság ha a fogyasztó nem talál meg valamit az interneten, ha nincs saját weboldala, akkor számára nem is létezik.
Tehát értékesítésorientált kampány esetén kihagyhatatlanok az online felületek, jobban mérhetőek, jobban személyre szabhatóak, míg márkaépítésnél fontosak az offline elemek is.
Kezdő, vagy még nem stabil árbevételű vállalkozásoknak hatékonyabb lehetőséget nyújtanak az online eszközök. Miért is? A hideghívásoknak és a direkt marketingnek akkor van igazán haszna, ha már ismernek minket. Kezdő cégként ezt nehéz elérni, persze megfelelő integrált marketingkommunikáció segítségével nem lehetetlen, ám ezt meg is kell fizetni.
Felmérések szerint a tavalyi évben a KKV szektor által leggyakrabban használt online marketingeszköz először is a saját honlap, majd ezt követi a Facebook céges oldal, az e-mail küldés, a hírlevél, a facebook hírdetés, az offline ajánlás, árakciók, AdWords hírdetés, a facebookposzt kiemelés, és a kuponos akciók.
Az így felépített ismertséget a hosszú távú hatás érdekében természetesen gondozni is kell.