Legtöbben éppen úgy vannak a reszponzív dizájnnal, mint te: rengetegszer látták már leírva, talán tudják is, hogy mire való és miért fontos, de valahogy mégis egy homályos fogalom. Ebben a cikkben – szakszavak nélkül, érthetően – megírunk mindent, amit a reszponzív dizájnról tudni kell.
Mi az a reszponzív design?
A reszponzív dizájn egy olyan weboldal kialakítás, amelyik rugalmasan alkalmazkodik ahhoz a böngészőhöz, ahhoz a képernyőhöz, amin éppen nézed az oldalt.
Mindjárt teljesen világos lesz ez a fenti bonyolult mondat, de előtte gyere el velünk egy időutazásra.
Út a reszponzív dizájn felé
Utazzunk vissza az időben 10 évet. Ami nekünk ebben az időutazásban most a legfontosabb az a technika: 10 évvel ezelőtt még alig van okostelefon, és tablet. Szinte mindenki számítógépen, vagy laptopon internetezik. Érthető, tehát, hogy amikor elkészítetted a weboldaladat, azt „monitorokra” optimalizáltad, ami azt jelentette, hogy a weboldalad monitoron volt olvasható, ott érvényesült a dizájn.
Az okoseszközök szinte berobbantak: az emberek zsebre tették a netet, és egyre többen kezdték el tabletről, okostelefonról nézni a weboldaladat. És nem ugyanazt látták, mint amit monitoron. Az oldalak szétcsúsztak, olvashatatlanok lettek, erre talán te is emlékszel, hiszen biztosan jártál így.
Mindaddig, míg kevesen használták ezeket az okoseszközöket, addig nem volt baj, de az okoseszköz használók aránya folyamatosan nőtt, olyannyira, hogy 2013-2014 körül megfordult a trend, és már többen nézték az oldaladat telefonon, mint monitoron.
Ha nem változtattál a dizájnon, akkor egyre több ember csalódottan elhagyta az oldaladat, hisz az olvashatatlan, lassú és csúnya volt a telefonokon, a tableteken, és az okostévén is.
Mára már a felhasználók 80-82%-a nem hajlandó megnézni olyan oldalt, ami nem reszponzív, azaz nem ugyanolyan olvasási élményt ad telefonon, mint monitoron.
Akkor mi is a reszponzív dizájn?
A reszponzív dizájn egy olyan weboldal dizájn tehát, ami képes arra, hogy mobilon, tableten, vagy asztali gépen, képernyőmérettől függetlenül tökéletesen mutassa meg a weboldaladat. Napjainkban már elengedhetetlen, hogy a weboldalad reszponzív legyen.
A reszponzív dizájn előnyei
Mielőtt a reszponzív dizájn előnyeiről beszélünk tudnod kell, hogy a reszponzív dizájn ma már a minimum. És rengeteg előnye van: technikai és emocionális is.
A reszponzív dizájn technikai előnyei
A reszponzív oldalnak vannak technikai előnyei, összegyűjtöttük őket.
1: Gyorsabb.
A reszponzív oldalad mindig gyorsabb lesz, mint az amelyik külön mobil nézettel készül, hiszen nincsenek benne átirányítások, és kevesebb adattal dolgozik. Tanulmányok azt mutatják, hogy a mobil látogatók általában elhagyják azokat a weboldalakat, amelyek betöltése három másodpercnél tovább tart, ezért is nagyon fontos, hogy gyors legyen.
2: Keresőoptimalizált
A Google – a rangsorában – rengeteg olyan dolgot figyelembe vesz, amit leronthat ha a weboldalad nem reszponzív. Nem soroljuk fel, de a már fent említett idő is fontos tényező.
3: Gazdaságos
Egy reszponzív oldalt csak egyszer kell elkészíteni, ellentétben a „mobilbarát oldallal” amit folyamatosan kell fejleszteni.
De mi az a mobilbarát oldal?
Sokszor hivatkoztunk rá, ezért itt az ideje, hogy megbeszéljük, mi az a mobilbarát oldal? Sokan (amikor észrevették a mobil felé tolódást) a régi, számítógépre optimalizált weboldalukat „mobilbaráttá” dizájnolták. Ez egy rendkívül bonyolult hosszú, és rengeteg kóddal, illetve folyamatos fejlesztéssel járó feladat. De akkor ez volt a könnyebb út.
Ma már nem kifizetődő a „mobilbarát” weboldal, mert sokkal lassabb, folyamatos fejlesztést igényel, és mert (például) mindent többször kell rajta megcsinálni. Ha „mobilbarát” weboldalad van igyekezz minél hamarabb inkább lecserélni egy reszponzívra, mert az egyszeri költség a „mobilbarát” pedig folyamatos.
A reszponzív dizájn emocionális előnyei
A reszponzív oldalnak vannak érzelmi, felhasználói élményt megnövelő, olyan előnyei, amelyekkel a látogatót marasztalod, neki kedvezel. Összegyűjtöttük.
1: Kisebb a visszafordulási arány
Azaz kevesebb azoknak az embereknek a százalékos aránya, akik eljutnak ugyan az oldaladig, de azonnal (2-3 másodpercen belül) visszafordulnak, elkattintanak. Ha nem reszponzív az oldalad akkor sokan lesznek, ha reszponzív, kevesebben.
2: Minden eszközön tökéletes felhasználói élményt adsz
Az emberek akár többször, és több eszközről is érkezhetnek az oldaladra. Ha reszponzív, akkor nem kell kompromisszumot hoznod: minden eszközön tökéletes felhasználói élményt nyújtasz számukra.
3: Több olvasó, több vásárló
A reszponzív weboldallal több olvasód és több vásárlód is lesz, ez tény, hiszen nem fordulnak vissza, nem pattannak le, és minden eszközről mindig elérnek.
Szívesen elkészítjük neked a reszponzív weboldaladat. Vedd fel velünk a kapcsolatot.