Bizonyára hallottál már róla, hogy az idei év egyik legnépszerűbb új eszköze (az élő videók bevezetése mellett) a cégekkel történő online chatelés.
Az emberek szívesen keresik fel a különböző márkákat az erre alkalmas felületeken, sőt, egy kutatás kimutatta, hogy az 67%-uk el is várja, hogy a következő két éven belül minden üzletet elérhessenek majd az üzenésre alkalmas applikációkon keresztül.
A Facebook Messenger alelnöke, David Marcus így nyilatkozott a témával kapcsolatban: „Mára már 15 millió cég van jelen a Facebookon, ahol könnyedén, gyorsabban tudnak kapcsolatot teremteni a regisztrált 1,6 milliárd magánszeméllyel. Így mindent megtalálnak egy helyen, nem úgy, mint pl. e-mailezés során.” (És nem kell külön alkalmazást installálniuk sem minden egyes céghez!)
Külföldön már elérhető az a funkció is, melynek segítségével vállalkozásként előre megírt üzeneteket juttathatunk el a közönségünkhöz, amely nagyban megkönnyíti a tömegekkel való kapcsolattartást.
Az 1-800-Flowers az egyik legsikeresebb példa erre: a fogyasztónak nem kell mást tennie, mint beírnia, milyen virágokat szeretne rendelni, majd megadni a címet, ahova a szállítást kéri. A robot hamarosan értesíti az illetőt, amikor a kért termék megérkezett. Ezt a szolgáltatást egyébként maga Mark Zuckerberg tervezte, és egyre több és több ember használja.
Az ehhez hasonló megoldások napjainkban még nem annyira elterjedtek (főleg nem Magyarországon), de a közeljövőben valószínűleg egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek majd.
Ha már most azon gondolkozol, vajon a te vállalkozásod számára hasznos lenne-e egy ilyen szolgáltatás, az alábbi szempontokat mindenképp gondold végig:
• nem minden célcsoport elérhető ezeken a felületeken,
• a chat folyamatos karbantartására állandóan energiát, pénzt kell áldoznod,
• pontosan értened kell, hogyan működnek az ilyen robotok, nem szabad rá úgy tekintened, mint egy második weboldalra, hiszen teljesen más módon funkcionál,
• csak néhány részfeladatot helyezhetsz át a robotokra, a többihez ugyanúgy szükséged lesz élő emberekre,
• ha nem elég alapos vagy profi a program, a visszájára sülhet el a dolog, és ronthat a megítéléseden,
• nem elég csupán létrehoznod az automatikus válaszokat, utána mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy az érdeklődőid tudjanak a lehetőségről, amellyel élhetnek,
• mielőtt nekilátsz, elengedhetetlen, hogy már egy olyan kiépített rendszered legyen, amelyre a kérdéseket és a válaszokat alapozhatod.
A chat robotok segítségével sokkal személyesebb, interaktívabb kapcsolatot ápolhatunk a közeljövőben a vásárlóinkkal, mint korábban gondoltuk volna.