Mit csinál egy marketinges 2019-ben?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Az egyik legegyszerűbbnek tűnő, mégis roppant összetett kérdés az, hogy vajon mi, vagy mik a marketinges kollégád feladatai 2019-ben? Mihez kell értsen, és milyen mélységben? Mivel kell foglalkozzon, milyen képességekkel kell rendelkezzen, ma egy marketinges a KKV szektorban? Ebben a cikkben elmondjuk.

Amit keresel, és a valóság

Próbáljuk meg összeszedni azokat a feladatokat, amiket majd szeretnél rábízni a marketingesedre.

marketing-guru

Az elvárt, hogy tudjon jól kommunikálni, igaz? Nagy segítség lenne, ha nem neked kellene gondolkodnod a Facebook, Insta, Twitter posztokon, hanem rá tudnád bízni. Mivel ehhez kell érteni a grafikai (de legalább a képszerkesztő) programokhoz elvárt, hogy értsen ezekhez. Jó lenne, ha tudna szöveget írni, mert néha kell majd neked hírlevél, vagy egy landing (értékesítő) oldal, plusz akkor már meg tudná írni a céges blogokat is.

Fontos, hogy extrém kreatív legyen, végül is azért választottad őt, hogy találjon ki marketing aktivitásokat, kampányokat: mindegy, hogy ez egy Facebook nyereményjáték, vagy citylight kampány.

Talán nem ördögtől való elvárni tőle azt, hogy kutasson fel neked új partnerket, és mivel úgyis ki kell töltenie a munkaidejét, kicsit tanuljon bele a honlapod kezelésébe, ne kelljen már minden blog, vagy egy bannercsere miatt a honlapfejlesztőkkel tökölni, az ő óradíjuk magas.

Ha már úgyis ott van, figyelhetne a kulturált céges megjelenésre (várod a javaslatokat) és ne felejtse el a CSR-t, és a kapcsolatépítést. Persze, van itt még valami: be kellene hozni a saját fizetését, szóval értsen a Facebook és az Adwords (most már Ads) hirdetésekért, legyen jó a konverzió, adjon el.

Sok KKV tulajdonos valahogy így képzeli el az ideális marketingest. De ez álom. Ilyen ember nem létezik, ha létezne, akkor nem tudnád megfizetni, és nem lenne neki elég a napi 24 óra. Nézzük meg – a realitás talaján maradva – hogy mit kell tudnia 2019-ben, mihez kell értenie egy marketingesnek? De előtte a marketinges tévhitek.

Egyáltalán ki és mi a marketinges?

Alapvetően az a gond, hogy sokan összemossák a marketinget a reklámszakemberrel, a hideghívóval, a grafikussal, vagy akár a PR-ossal.

Azt, hogy mi/vagy éppen ki a marketinges Seth Godin (ő az egyik legfelkapottabb marketingguru ma) fogalmazta meg, talán kicsit költői módon: A mi feladatunk az, hogy meghozzuk a változást az emberekben. Az, hogy kapcsolatba lépjünk velük, és a kapcsolatfelvétel után jobb képük legyen rólunk, mint előtte.”

Persze igazad van. Seth Godin egy amerikai guru, amerikai lehetőségekkel, és amerikai szocializációval, amerikai fizetéssel. De akkor mi a mai magyar marketinges feladata?

marketinges-2019

A KKV marketinges feladata

Akármennyire nem szeretnéd el kell felejtened a 7:1-ben szakembereket. Nem találhatsz marketing_ grafikus_szovegiro_ ppcguru_kommunikációsszakemer_ kreativlangesz_fejleszto embert mert nem létezik.

Meg kell elégedned azzal, amit egy jó marketingestől el lehet várni. Összeszedtük melyek azok a készségek, azok a feladatok, amikkel rendelkeznie kell. Először szedjük pontokba, mit tud egy ideális marketinges. (Persze a lista nem teljes, és épp az elvek miatt mutatjuk)

  • Ért a weboldalak dizájnjához, ismeri a trendeket, a látogatói viselkedést, van javaslata, és el tudja mondani, veled fogadtatni. De nem fog programozni.
  • Képes briefet írni: azaz amit kitalált, azt pontosan át tudja adni a grafikusnak, a szövegírónak, és amikor visszakapja el tudja dönteni, hogy jó-e: azaz managel. De nem biztos, hogy ő írja a szöveget, nem ő keres képet, és nem ő készíti el a grafikát sem. Összehangolja a szakembereket.
  • Növeli a látogatóid számát a weboldaladon és leadeket szerez mert ismeri a technikákat, tudja, hogyan kell látogatót terelni az oldaladra, tudja hol kell terjeszteni a híredet, hol kommunikáljatok. De nem ő írja meg a SEO cikkeidet, a lead magnet anyagodat.
  • Közösséget épít a közösségi médiában, és „törődik” is velük. Ezt rábízhatod, de a különböző hirdetéseket, aktivitásokat csak kitalálja, a megvalósításhoz (PPC hirdetések) szakember kellhet.
  • Email kampányokat hoz létre, de inkább a folyamatot írja le, találja ki, rakja rendszerbe, stratégiába. Ritka, hogy meg tudja írni a hatékony hírleveleket, bár alap dolgokat meg kell tudnia csinálni.
  • A céged, a márkád hangja: segít a kommunikációdban, aktivitásokat talál ki, mindenhol jelen van (akár személyesen is) ahol kell (például ő prezentál, és reprezentál) de veled, és a kommunikációért felelős emberrel egyeztet.
  • Nyomon követ, mér és analizál. Ezeket a külsős szakemberek adataiból teszi meg. Levonja a megfelelő konzekvenciákat, és irányt vált, vagy irányt tart, feléd tartozik felelősséggel.
  • Kitalál, futtat hirdetési, kommunikációs, offline, és online kampányokat: ehhez megtalálja a legjobb ár érték arányt, és olyan mixben teszi mely megtérül.
  • Minden olyan ad-hoc jellegű feladatot megtesz amire kiterjed a kompetenciája: versenytársat elemez, reagál a versenytársakra, előremutató ötleteket ad neked.

De akkor mégis mindenhez ért, nem?

Nem. Ha figyelmesen nézed a feladatkörét, a marketinges munkatársad akkor lesz hatékony, ha nem aprózza el magát. Képzed el, hogy a marketingesednek csak az a feladata, hogy minden nap beállítson 1 darab Ads hirdetés, egy darab Facebookot (grafikával) és írjon neked egyetlen blogbejegyzést. Ez több óra is lehet.

A maradék idejében kellene előre mutatóan, konstruktívan dolgozni, kreatívnak lenni, gyorsnak. Nem mondjuk, hogy nem létezik ilyen, de közel lehetetlen.

A marketingesre úgy kell tekintened, hogy ő lesz az, aki az összes szakmát, alvállalkozódat összefogja, instruálja, felfedezi mely üzleti lehetőségeid a legjobbak a leendő vásárlóidnak.

Szívesen leszünk a marketingesed, vagy dolgozunk együtt a marketingeseddel a grafika, a szövegírás, az GoogleAds, és Facebook hirdetések területén: kattints, találkozzunk.

Léránt Gergely

Léránt Gergely

Tanuljunk együtt és vigyük sikerre az online marketingedet és vállalkozásod online jelenlétét!