A technológiai fejlődés az üzleti élet minden szektorára hatással bír. Ha üzlet, akkor a marketing is érintett. Bemutatjuk azokat a fontosabb trendeket, amelyek a 2017-es évet nagy mértékben meghatározzák. Aki felismeri az újdonságok erejét, meghatározó előnyre tehet szert. Aki kimarad, mint a mondás tartja, lemarad.
Mobilhirdetések előretörése
Az egyre modernebb és abszolút felhasználóbarát mobiltelefonok nélkül már létezni sem tudunk. A böngészések nagy része ma már okostelefonról indul. Ennek eredményeként a legújabb felmérések szerint a reklámköltések is jelentősen átalakultak, és ez az irány tartós marad. 2015-ben már megfigyelhettük, hogy az asztali gépekre célzott és a nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetések csökkentek, egyes számítások szerint 0,1 százalékkal. Ez jövőre folytatódik, míg az előrejelzések 2018-ra már 60 %-os arányt jósolnak a mobilos hirdetési piacnak. Ahhoz, hogy minél hatékonyabban érjük el az ügyfeleket, érdemes átgondolni a hirdetési stratégiát, és megbarátkozni a mobilos hirdetési lehetőségek, a mobilmarketing, különböző mobilos alkalmazások gondolatával. A mobilos felhasználók kiemelten célorientáltak, áttekinthető és gyors információkra vágynak. A mobiltelefonokra fejlesztett applikációkkal is sűrűbben találkozhatunk, főleg azokon a területeken, ahol a kapcsolattartás és az interakció kiemelten fontos. Számos márka már csak statikus weboldallal rendelkezik, viszont kiváló a mobil appja, illetve magas a közösségi hálókon lévő oldalainak a látogatottsága.
Virtuális valóság
A mobilok térhódítása szélesre tárta az utat a virtuális valóság előtt is. Ma már minden a célcsoport kényeztetéséről szól, ezért egyre nehezebb felhívni, megragadni és megtartani a figelmüket. A VR (virtual reality), vagy AR (augmented reality) viszont más irányból közelít: egyszerűen kizár minden más tényezőt, és egy új világba repíti a felhasználót. Az “új” világ pedig mentes minden egyéb “zajtól”, csak a márka és a felhasználó van, és az azonnali Hűha, vagy Wow-érzés. Csak a bemutatott tartalom van, és a koncentrált figyelem. Lehet valami ennél hatékonyabb? És már eleve ad egy alap pozitív megítélést a cégünkről, vagy a márkánkról, ha a legújabb technikai fejlesztéseket használjuk
Felhasználói élmények
A Forbes magazin szerint sorsdöntő lehet a felhasználói élmények minősége. Többek között ettől is függ, visszatér-e a böngésző a weboldalunkra. Ha bármi plusz értéket hozzáadunk az életükhöz, ennek nagyobb az esélye. Ha érdekes és kreatív a megjelenésünk, logikus az oldal felépítése, felhasználóbarát, akkor ennek nagyobb az esélye. Bár a használhatóság és a felhasználók élménye két különböző fogalom. Tegyük is tisztába őket.
A használhatóság, vagy marketing szakszóval usability alatt elsősorban a könnyű használatot, az egyértelműséget érjük. Felhasználóbarát az az oldal, ahol rögtön megtalálok mindent, minden platformon, az alapvető feladatokat könnyen megolhatjuk.
A felhasználói élmény, avagy a user experience (UX) egy kisit több. Itt már hozzávesszük az egész rendszer működését, a látványt, a gyors betöltődéstől kezdve a készséges ügyfélszolgálaton át mindent, ami az adott céghez, márkához köthető. A fogalom alatt értük mindent, ami a felhasználó a weboldallal kapcsolatban érez.
Személyre szabottan
A személyre szabott reklámok az online világ egyik jelentős mérföldköve. Bár egyenlőre az emberek nagy része tart attól, hogy bizonyos oldalak, cégek sok információt kérnek tőlük a személyre szabott szolgáltatások érdekében, sokan félnek ennyire kitárulkozni. Míg a felhasználók másik része, elsősorban a fiatalabb generációk még a várakozást is elviselik, hogy egyedibb kiszolgálást kapjanak a tömegtermékek helyett. Ez egy jó fogódzó lehet azoknak, akik márkát építenek, vagy bizonyos márkák, brandek marketingjével foglalkoznak, hiszen sokkal jobban tudnak célozni az üzeneteikkel. Tehát a tömegtermelés helyett a termékek, szolgáltatások személyre szabása és a pontos célzás szintén elengedhetetlen lesz 2017-ben. Ez rugalmasságot és specializálódást kíván. Például: személyre szabott szolgáltatás, ha egy webáruház annak az országnak a nyelvén köszönti a felhasználót, ahonnan bejelentkezett, és a vásárlási előzmények alapján kiegészítő terméket is ajánl.
Több videó tartalom
A videólejátszás ma már minden platformon alap. Egyre több videótartalom készül, főleg a közösségi hálókra. A videóval közvetített üzenetek sokkal hangsúlyosabbak lesznek. A Google is megjeleníti a találati listájában a videós hirdetéseket. Mindig van megújulási lehetőség, ennél a “műfajnál” is megjelentek például a 360 fokos videók. A magyarázat egyszerű: sokan nem szeretnek olvasni, nem is emlékeznek az olvasottakra. A videókat szívesebben megnézik, jobban vissza tudják idézni. A vizuális ingereknek frappánsnak, megfelelő hosszúságúnak kell lenniük. A technológia már lehetővé teszi, hogy a videón belül körbeforogjunk, más szemszögből nézzük meg az adott anyagot. A BBC-nek már 360 fokos műsora is van.
Elengedhetetlen az analitika
A marketinges szakma, a marketinges eszköztár hihetetlenül sokat változott az elmúlt években. A változás nem állt meg, az irányokat nagyjából látjuk. A “nagyjából” azonban nem egy mérőszám, ezért az analitika lebegjen állandóan a szemünk előtt. Ez a kulcsszó, a nyugodt alvás titka, és ez legyen minden második kötőszavunk. Az biztos, hogy a vállalatok jval többet lesznek kénytelenek költeni analitikára, mint az előző években. Vannak persze ingyenes eszközök is. Próbáljuk meg őket az életmódunkba beépíteni, sok felesleges káromkodástól megkímélve magunkat. Az egyik legmeghatározóbb a Google Analytics. Ha valaki még nem használta: a segítségével megismerhetjük az oldalunkra érkező felhasználókat, és lemérhetjük, hogy mennyire volt hatékony az eddigi marketing stratégiánk. Mérni csak akkor érdemes, ha van konkrét kitűzött célunk. Pl.: lemérhetjük, hogy egyes eszközök mennyi ajánlatkérést generáltak, mennyi kérés érkezett a Facebookról, az AdWordsből, vagy egyéb kampányból. Ezáltal tudjuk a marketing- és reklámkeretünket arra költeni, ami a legnagyobb hasznot hajtja. Ha kevés ideig vannak az oldalon, érdemes alaposan végigmustrálni azt: biztos, hogy elég világos és érthető minden? Vajon miért kattintanak rögtön el?
A like-ok és a TAT szám nem elég, nem a számok, hanem a minőségi reach számít. Aki lájkol, az rendszeresen olvas minket, és elégedett ügyfelünk? Törekedjünk, hogy az legyen.
Azt is mérjük fel, hogy a versenytársak között hol állunk a fogyasztók szemében.
Több social media marketing tevékenységet
A közösségi hálók szerepe továbbra is fontos, mivel még mindig a kétirányú kommunikáció egyik leghatékonyabb csatornája. Nem csak közvetítjük a tartalmakat, hanem rögtön reagálhatunk is a visszajelzések, lájkok, kommentek alapján. Tehát könnyebb lesz ajánlatainkat módosítani, testre szabni. A felhasználók kikapcsolódni, szórakozni szeretnek a közösségi hálókon, tehát nem igazán válnak be a tukmálós reklámok. A hasznos, vagy vicces bejegyzéseket viszont nem reklámként érzékelik, nem is utasítják el kapásból.
Tárgyak internete – Internet of Things
Majd’ száz éve, 1926-ban nyilatkozott Nikola Tesla a Colliers magazinban a jövőt firtató kérdésekre eképp: „A vezeték nélküli energiaátvitel teljes körű alkalmazásával az egész Föld egy hatalmas aggyá alakul, és valójában az is, hiszen minden dolog egy valódi és ritmikus egész elemi része.”
Ma pedig már ebben a világban élünk. A csatlakoztatott eszközök, és az intelligens gyárak, városok korában. Ha a tárgyak internetéről beszélünk, ezalatt minden olyan eszközt, használati tárgyat értünk, amely egy hálózaton keresztül más gépekhez csatlakozva automatikusan, emberi beavatkozás nélkül működik. Az egyedileg beazonosítható eszközök interneten keresztül elérhető rendszere hatalmas mennyiségű, és eddig nem tapasztalt minőségű adatot szolgáltat a különféle folyamatok ellenőrzéséhez és továbbfejlesztéséhez. Ez az eszköz lehet egy mobiltelefon,egy pénztárgép, locsolórendszer, önműködő vasúti kocsi, de akár egy chippel ellátott haszonállat is. Az érzékelők segítségével az események nyomonkövethetők, kiértékelhetők. Mindez elképzelhetetlenül sok technológiai újítást eredményezhet. Olyan gépekről álmodhatunk, amelyek képesek ellenőrizni önmagukat, alkalmazkodnak a környezet változásához. Ez már mind a valóság, nem egy sci-fi részlet. Használatuk jól bevált már az egészségügyi intézményekben, számítógépes játékoknál, fitneszközpontokban. De bármely életterület intelligenssé alakítható.
Összhang minden fronton
Számtalan helyen érhetjük el az ügyfeleket. Ugye alap, hogy ott kell keresni őket, ahol megtalálhatóak. A felsorolás így is színes, a kreativitásunk függvényében. Tehát sok helyen leszünk láthatóak. Ha az ügyfél ezeket a megjelenéseket össze tudja kapcsolni, az megnöveli az üzenetek hatásfokát. A lényeg, hogy minden kommunikációnk, megjelenésünk összhangban legyen. A weboldal, a Facebook oldal, a hírlevelek. Ha nem vagyunk egységesek, esetleg valakinek az az érzése támadhat, hogy ő félre van vezetve, máshol mást ígértünk, máshol másnak látszunk… Még fel sem épült a bizalom, máris esélytelen.
Big Data
Az életünk egyre jobban digitalizálódik. A Big Data a cégek, a magánfelhasználók, a hálózatok, a gépek közötti kommunikáció által, valamint a mobilinternet és a szenzorok használata során világszerte előállított hatalmas adatmennyiséget jelenti. Az IBM által közölt adatok szerint ez a szám meghaladja a 2,5 exabit adatot. Én sem vagyok egy ász matekból, ez a szám azt jelenti, hogy a végén 18 darab nulla van.
Az adatok csak úgy folynak felénk, ez nem jelent gondot. Már a Facebook, a Twitter, és a Google AdWords is lehetőséget ad, hogy meglévő lista alapján célzottan érjünk el személyeket. Nő az adatbázis építés és az adatok felhasználásának a jelentősége. Minden adott, hogy jól használjuk fel, ami a kezünkben van: esetleges újra szegmentálás, targetálás is szóba jöhet, de arra is érdemes figyelmet fordítani, hogy hogyan érjünk el keresztvásárlást, hogyan vonjuk be a passzív, vagy ritka vevőket, hogyan növeljük a lojalitást. Az információ kifizetődik: segít megérteni, hogy mit szeretne a felhasználó. Ha tudjuk, mit szeretnének, akkor reagálhatunk. Ha nem tudjuk, akkor sanszos, hogy nem tettünk semmit ezért az információért.
Valós idejű marketing
Avagy real-time marketing. Az ügyfelek elérése nem lehetetlen. De nem a puszta elérés a cél, hanem a vásárlás. Ha elérjük a célcsoportot, az ügyes, és jó, csak éppen nem elég. Ha a megfelelő helyen és időben érjük el, az már több, mint fél siker. Az okostelefonokra, tabletekre építő online hirdetési rendszernek köszönhetően a keresést indító attól függően, hogy éppen hol tartózkodik, és milyen eszközről indítja a keresést, a valószínűségszámítások szerinti legmegfelelőbb hirdetést fogja látni. Hogy érthetőbbé tegyem: ha mobilról keres pizzázót, akkor valószínűleg ott helyben szeretne enni, míg ha asztali gépről, vagy tabletről, akkor az ajánlatok között lesz pizza házhozszállítás is.
A real time marketing segítségével az ügyfelek figyelme terelhető, és igazodni lehet az általa kezdeményezett interakciókhoz. Személyesebbé tehető az egész kontaktus, az éppen aktuális igényeit figyelembe véve adhatunk ajánlatokat. Gondoljunk itt például egy bankra, vagy szállodára. Az ügyfél viselkedése alapján azonnal, valós időben dönthetünk, milyen szolgáltatásokat ajánlunk, amely az ő igényeinek, és a mi céljainknak is megfelel. Az egész kommunikációs folyamat irányítása lényegében az ügyfél kezében van. Növelhető a lojalitás, és a nálunk elköltött pénzmennyiség. Az ügyfelek viselkedésével kapcsolatos adatok hosszabb távon még pontosabb célzást eredményez. Olyannyira, hogy már szinte “szolgáltatásnak” tűnik.