A marketingautomatizálás alatt olyan szoftvert értünk, amely adott vállalkozás igényei szerint automatizálja az online marketing vagy értékesítési folyamatokat. Mivel ezek az igények elég sokfélék lehetnek, az MRP modulok változatos skáláját teremtik meg.
A marketingautomatizálás használatával a cég figyelemmel követheti, hogy ügyfele a hol tart a vásárlási, döntési folyamatokban, átlendítve a következő fázisokba,egészen a vásárlás lebonyolításáig.
A Marketing Robot Pilóta modulok segítségével szabadon választott marketing, email marketing, vagy CRM automatizmusokat hozhatunk létre, amelyek egyébként programozói szintű ismereteket igényelnének. Az MRP modulban minden megvan, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy vállalkozásának marketingje és értékesítése önműködővé válhasson, hiszen az automatizálással idő és pénz takarítható meg, megszabadulnak a munkatársak az időigényes monoton feladatoktól, és nem utolsó sorban növelhető a megbízhatóság és a hatékonyság.
A felhasználók igényeitől függően van, amikor egyszerűbb, máskor viszont összetettebb rendszer szükséges. Az automatizált marketing rendszereknél minden attól függ, mi hasznosabb a cég életében.
Például egy egyszerű webshop számára elegendő lehet mindössze az email marketing automatizálása: az egyszerű e-mailezés helyett olyan email-kampányok sorozatából álló akciókat lehet megtervezni, amelyek hatásosan bevonhatják a kommunikációba a vásárlókat. Ha egy feliratkozó kitölt egy űrlapot, vagy rákattint egy linkre, akkor fel- vagy leírhatjuk egy tetszőleges listáról, de akár valamely adatát is megváltoztathatjuk bármely listában. Gyakorlatilag tetszés szerinti automatizmusok hozhatóak létre viszonylag könnyedén, webfejlesztés nélkül.
A Marketing Robot Pilóta (MRP) legfontosabb jellemzői:
Űrlap kitöltéskori műveletek: különböző űrlapok, mint a feliratkozó-, adatmódosító-, felmérő-, piackutató lapok kitöltése után korlátlan számú művelet végeztethető.
Levél megnyitáskor és átkattintáskori műveletek: az üzenetek megnyitása vagy adott linkre kattintáskor szintén korlátlanul hozhatók létre automatizált folyamatok.
Visszamenőleg futtatható műveletek: Más rendszerek adataival is szinkronizálhatók a MailMasterben lévő adatok, így visszamenőleg is lefuttathatja beállított műveleteit.
Műveleti értesítők: Az arra kijelölt munkatársak értesítést kaphatnak a feliratkozókkal kapcsolatos lefutott műveletekről, ezáltal kioszthatóak feladatok is.
Email marketing
Az e-mail marketing nem egyenlő a hírlevelekkel, akkor sem, ha sokan ezt gondolják. Az e-mail marketing fontos részét képezik ugyan, ám egy kampány lényegesen többet takar, és több a lehetőség is benne. Az egyik leggazdaságosabb eszköz egy kis- vagy közepes méretű cég esetében. Első és legnyomósabb érv, hogy olcsó és könnyen mérhető. Az analitika legyen minden lépésünk alfája és omegája. Ha az e-mail marketinget egy CRM rendszerben (Customer Relationship Management, azaz ügyfélkapcsolat-kezelés) automatizáljuk, akkor egy összetettebb vásárlási folyamatnál megfelelő időben megfelelő kommunikáció juthat el az érdeklődőhöz, ezáltal egyre közelebb hozhatjuk őt a tényleges vásárlásig. Ez azért lehet fontos számunkra, ugyanis a nagyobb értékű vásárlások nem pillanatnyi fellángolás eredményei. Részünkről az értékesítési folyamat is összetettebb, az érdeklődő oldalán pedig a döntés több időt, utána járást vehet igénybe. Ha lépésenként nyomon követjük a fogyasztót, amiben a CRM rendszerben automatizált marketing nyújt segítséget, akkor látjuk, hogy a folyamat melyik szakaszában jár. Ha látjuk, hogy hol tart éppen, akkor a megfelelő kommunikációval tovább is tudjuk lendíteni azon a ponton egészen a vásárlásig.
Időt és energiát takarítunk meg az előminősítéssel is:
Ha különböző szempontok szerint szegmentáljuk a vevőinket, mindenki más-más, személyre szabott üzenetet kaphat. Szűrjük ki azokat, akik egyáltalán nem, és azokat, akik most még biztosan nem lesznek a fizető ügyfeleink. Egyszer, a jövőben talán, de most nem fognak nálunk pénzt hagyni. Emiatt hozzájuk másféle üzeneteket küldünk, illetve nem továbbítjuk az adataikat az értékesítéssel foglalkozó munkatársaknak, csak az ideje menne rá, üzletkötés nélkül. Részükre küldhetünk tippeket, letölthető tanulmányokat, érdekességeket, meghívót termékbemutatóra.
A sikeres vásárlási folyamat után is tartsuk a kapcsolatot a fogyasztóval! Informáljuk őket az újdonságokról, friss információkról, új termékekről!
Az automatizálás lényege egyszerű: az adott email marketing rendszerben meglévő és abba bekerülő adatok használatával, előzetesen meghatározott szabályok alapján történnek az email kiküldések. Például, aki hajsütőt vásárolt, kaphatna egy e-mailt az általunk forgalmazott hajbalzsamokról is. És a szállítási költséget megspórolandó, akár egyszerre kiszállítjuk a hajsütőjével.
A CRM rendszerben történő marketing automatizálás a cég tulajdonosai, vezetői számára is leegyszerűsíti a munkát. A riportok segítségével egyszerűen és gyorsan ki tudják elemezni például a marketingcsatornák hatékonyságát, látható az egyes email kampányok eredményessége, a megnyitási és kattintási ráták. A statisztikákból megtudhatjuk, hogy melyik marketing tevékenység milyen arányban vagy mennyiségben konvertál vevőket, ezáltal válik az egész vásárlási folyamat nyomon követhetővé és elemezhetővé, segítve ezzel a marketingtevékenység folyamatos javítását.
Értékesítés alapú automatizálás
Az értékesítés terén végzett automatizálás többek között az alábbiakat teszi lehetővé számunkra:
- az oldal látogatóinak valós idejű követése
- landing page-k és űrlapok készítése
- keresőmarketing integráció
- CRM integrálása a szoftverbe
- értékesítési információs adatbázis építése
- értékesítében résztvevő munkatársak értesítése
Közvetlenül az értékesítéssel, leadgenerálással kapcsolatos funkciók is automatizálhatók.
Ennek köszönhetően az információkat folyamatosan gyűjtve és feldolgozva pontosabban tudunk célozni az üzeneteinkkel, a konvertálási ráta várhatóan magasabb lesz. A megszerzett adatokat nem csak marketing célokra használhatjuk: a folyamatos és valós idejű nyomon követés révén az értesítőink is pontosan fogják tudni, hogy mikor és milyen ajánlattal érdemes felkeresnie az adott ügyfelet. Az iménti hajsütős példát használva: más hajbalzsamról küldünk ajánlatot annak, aki az olcsóbb terméket választotta, mint annak, aki a márkásabb, drágábbat. B2B szempontból pedig más emailt kap egy kisebb vállalkozás tulajdonosa, mint egy multinacionális vállalat beszerzési vezetője.
Tartalom alapú automatizálás
Azokat az automatizálásokat értjük ez alatt, amelyek a már meglévő és vagy folyamatban lévő tartalmainkhoz kötődnek.
- tartalom promóciója
- tartalom becsatornázása
- személyre szól tartalmak
- adaptív tartalmak
- social media-integráció
- social media-automatizálás
- valós idejű és időrendi tartalomelemzés
- tartalom kiértékelése
Az adatgyűjtés és személyre szabás során az a törekvésünk, hogy minél több információnk legyen egy adott felhasználóról, hogy ezek alapján tudjuk optimalizálni a tartalommarketing tevékenységünket.
Tartalmak terjesztése: folyamatosan új látogatókat, későbbi leadeket szerezzünk, illetve, hogy a meglévő ügyfelek irányába is folyamatosan kommunikáljuk a tartalmainkat. Lehetőség van arra, hogy különböző időpontban, különböző személyek differenciált tartalmakat kapjanak. Ha tudjuk adott felhasználóról, hogy általában mikor olvassa a posztunkat, vagy egyéb tartalmainkat, akkor az ő szokásaihoz igazodva küldjük azokat. Példán keresztül: ha az adott ügyfél csak hétvégén tölt le tőlünk tartalmakat, és akkor is olvassa (ez az analitikából kiderül), akkor számára hétvégén küldünk komolyabb tartalmakat (whitepaper, e-book, videók, stb) hétköznap csak kivonatokat, rövidebb bejegyzéseket láthat tőlünk.
Az automatizálást nem elég egyszer elkészíteni, beállítani. Mint minden online marketing eszközt, ezt is folyamatosan szükséges mérni, majd a kapott adatokat elemezni és ezek alapján újra szükséges optimalizálni is.
A marketingautomatizálás, mint az eddigiekben kifejtettem, nem csak az emailekről szól . Van benne valósidejű látogatókövetés összekötve CRM-mel, értékesítési intelligencia folyamatos építése, dinamikus űrlapok és landing oldalak készítése, stb.
A marketingautomatizálással nem lesz kevesebb a munkánk, inkább úgy közelíteném meg, hogy kevesebb lesz a feleslegesen elvégzett munka, kevesebb a monotonitás. Illetve jobb és személyre szólóbb módszerekkel szólhatunk a célcsoportunkhoz.
A marketingautomatizálás valójában nem a robotokról, hanem nagyon is az emberekről szól. Információt gyűjtünk az adott felhasználóról, az őt érdeklő témákról posztolunk felé, a felhasználó igényei szerint alakulnak a landing oldalak és az űrlapok is. Emberekről szól, embereknek, robotok segítségével. Ami sajnálatos probléma, hogy sokan a spamek küldésével mossák össze az email marketinget. Nem véletlen, van, aki visszaél ezzel. Több okból sem érdemes: komoly összegekre rúghat a bírság, elég, ha csak egy valaki jelenti a spamet, illetve a spamelés tönkreteheti a cég hírnevét, mindent, amit az eddigi munkánkkal elértünk.
A jól kivitelezett marketingautomatizáció integrálja a cég website-jának tartalmát az email-kampányokkal és a cég marketingstratégiájának minden elemével. Ezáltal lehetővé válik a kampányok automatizálása és lebonyolítása különféle egyéb variációkkal, pl. összevonva a közösségi média, a direct mail, a telemarketing stb. tevékenységekkel. Az ilyen kampányokkal nagyobb az esély a sikerre, az adatbázis minőségi fejlesztése is egyszerűbb.
Az automatizált marketing tökéletes megoldás lehet:
Marketingeseknek: eddig erről írtam, nem is cizellázom tovább, miért.
A kis- és közepes vállalatoknak: ahol csak kis marketingstáb működik vagy nincs is önálló marketingszervezet, mert nincs rá elég munkatárs, kapacitás, vagy idő. Pedig a kisebb méretű vállalkozásoknak létszükséglet a legjobb minőségű vásárlói-fogyasztói adatbázis, ahhoz, hogy megmaradjanak a konkurencia mellett. Az automatizált marketing folyamatok segítségével jelentős mértékben időt és kapacitást takaríthatnak meg: nem egyenként kell az e-maileket megválaszolni, ügyfeleket szegmentálni, adatokat gyűjteni. Amikor fél napok mennek el egy táblázat összeállításával… Így viszont könnyedén összerakhatnak több hétre, hónapra szóló kampányokat is.
Kereskedőknek: Idő és energia spórolás, ha nem kell minden ódzkodó vevőt meggyőzni. Automatizálással az értékesítők csak olyan vevővel találkoznak, akik már készen állnak a vásárlásra.
Felsővezetőknek: Az adatok állandóan és valós időben a rendelkezésre állnak. Bármikor elemezhetőek, azonnal lehet döntéseket hozni az adatok alapján. Rögtön látható, hogy a marketingkiadások milyen módon és mértékben befolyásolták a bevételeket. Az adatok alapján tervezhetőek a további lépések, erőforrások.