Seo – keresőoptimalizálás, hatékony marketingtippek a jó Google pozícióért

A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, azaz SEO) során egy weboldal tartalmát annak megfelelően alakítják, hogy keresőmotorokban való megjelenés minél előkelőbb helyen történjen. Ha keresőoptimalizálásról beszélünk, akkor a nem fizetett keresési eredményekre koncentrálunk. A jobb Google-pozíció eléréséhez alapvető a megfelelő tartalom, illetve a minőségi linkprofil.

A keresőoptimalizálás az online marketing alapja: a tartalommarketing és a közösségi média marketing elengedhetetlen eszköze. Célja, hogy minél több látogató jusson el az oldalunkra.

Mikor kezdjünk neki?

A legjobb, ha rögtön az elején. Vagyis, az egész weboldal-mizéria elején még ne a képeket keressük, ne az elrendezésen gondolkozzunk, sokkal fontosabb a tárhely és megfelelő domain név a kiválasztása.
A lényeg roppant egyszerű: ha van tartalom, akkor azt lehet optimalizálni. Ha nincs, akkor nagyjából lehetetlen. Tehát olyan tartalmat nyújtsunk, ami érdekli a felhasználókat.

A keresőoptimalizálásnak két formájáról célszerű beszélnünk. A horizontális keresőoptimalizálás célja, hogy minél nagyobb, több, szebb tartalmat vigyünk fel, míg a vertikális optimalizáció az adott aloldalakra és a kiemelt linkelésekre összpontosít.

Vertikális keresőoptimalizálás: azt a tevékenység, melynek során az előre meghatározott kulcsszavak, kifejezések köré építjük a tartalmat. Innen az elnevezés is: minél feljebb a Google találati listáján (ami ugyebár függőleges)

Horizontális keresőoptimalizálás: az oldalunk látogatói lehetnek potenciális és biztos ügyfelek egyaránt. A horizontális keresőoptimalizálás célja nem csak a biztos vevők, hanem annál jóval szélesebb, potenciális vevőkör bevonzása. Azon munkálkodik tehát, hogy minél több keresőkifejezésre adja találatként a keresőmotor a mi oldalunkat. Ennek elősegítésére kiváló példa lenne a blogolás. Feltéve, ha rendszeresen újítjuk, és adunk hasznos infókat. marketing szempontjából fontos odafigyelni az olyan, (legtöbb esetben) long tail szavakra is, amelyek a szolgáltatás vagy a termék általi megoldásokat leírták, hiszen a leendő ügyfelek ezekre fognak többször is rákeresni.

A vertikális és horizontális keresőoptimalizálás segíti egymást, ugyanakkor már a feladatok tervezésénél elkülöníthetőek.

Domain

Attól függ, milyen céllal hoztuk létre az oldalt. Mérlegelni kell még, hogy milyen régiónak szolgáltatunk, csak hazai, vagy nemzetközi érdeklődőket is várnánk. Ha márkaépítés a cél, akkor lehet a márka is a domain. Kulcsszavas domaint akkor készítsünk, ha kevés az esélye, hogy visszatér a látogató. Fontos lenne, hogy könnyen kiejthető, jól megjegyezhető legyen, ami utal az oldal témájára is. Ne legyen túl hosszú, ne legyen egymás mellett túl sok magánhangzó, vagy mássalhangzó, mert ott már nagy az elgépelés esélye.

Tartalom

A honlap írója és annak olvasója közötti kapocs a kulcsszó. Ha adott kulcsszóra keresnek, akkor viszont tényleg arról akarnak olvasni. Ha nem azt kapják, ami miatt klikkeltek, gyorsan el is hagyják az oldalt. A rangsorolásnál viszont szempont a relatív átkattintási arány, és az átlagosan ott eltöltött idő is. Ha telenyomjuk kulcsszóval az oldalt, és más eszközünk nincs, akkor ez előbb-utóbb visszaüt.
És bár fontos a kulcsszó, azért nem minden. A Google Kolibri nevű algoritmusa bevezetése óta már a szövegkörnyezet is számít, nem annyira a kulcsszó, mint a kereső szándéka a lényeg. A RankBrain bevezetése óta a szemantikai keresési kontextus jelentősége még hangsúlyosabb lett.
Egy oldal egy adott témáról szóljon, ne tömörítsünk mindent egybe. Minden aloldalnak válasszunk ki egy adott kulcsszót, ami köré felépítjük annak tartalmát. Ezáltal több kulcsszóra lesz hasznos tartalmunk. A hossza meg igazából a személyiségünktől függ. de érdemes észben tartani, hogy eladni akarunk, és nem irodalmi Nobel díjra pályázunk. Általános szabály a SEO-val foglalkozók között, hogy egy oldal legalább 300 szóból álljon. Az újat, a mindig friss információt adó oldalakra többször térnek vissza, a megosztások száma, és a vásárlói hűség is lendít a pozíciónkon.

Képek

Képek, videók alkalmazása az oldalon több szempontból is ajánlott. Egyrészt mivel olvasni nem sokan szeretnek, hamarabb kapják az információt a vizuális ingeren keresztül. Illetve a képek önálló találatként is szerepelnek, ami plussz látogatót hozhat.

Responsive web design

A reszponzív honlap lényege, hogy alkalmazkodik az aktuális felhasználói felülethez. Másként reagál a különböző képernyőméretekre, mint a mobil, a laptop, vagy tablet. A rugalmas alkalmazkodás során az elemek szélessége csökken, a menüpontok átrendeződnek, az alapfunkciók azonban megmaradnak. Mivel egyre többen neteznek okostelefonról, alap, hogy azon is minden betöltődjön. A Google természetesen mindenre figyel, a 2015. áprilisától hátrébb is rangsorolja a nem reszponzív oldalakat.

seo-keresőoptimalizálás
seo-keresőoptimalizálás

Gyors betöltődés

Egyrészt az oldalsebesség már régóta fontos rangsorolási tényező. Ha egy oldal gyorsabban töltődik be, akkor felülmúlhatja a rangsorban a konkurens weboldalakat.
Másrészt a lassan betöltődő oldalak pazarolják az oldalunk feltérképezési keretét. A Google meghatároz egy időkeretet, melyet az oldalunk vizsgálatára szán, a robot nem fog az oldalunkon ennél tovább maradni. Ha lassabban töltődik be az oldal, akkor kevésbé lesz indexelve. Viszont, amikor elkezdünk egy keresést a Google-ban, akkor valójában még nem közvetlenül az interneten keresünk, hanem a Google robotok által indexelt oldalak között. Így talán már érthetőbb, hogy miért fontos a gyorsaság.
A felhasználók részéről sem mindegy, az ő türelmük sem véges. A látogatók 40 százaléka elhagyja az oldalt, ha a betöltődés több mint 3 másodpercet vesz igénybe. Egy asztali számítógépnél nem észrevehető, viszont mobiltelefonos keresés és ingyenes wifi együttállása esetén már komoly tényező. Ne csak a landing page-re, és ne csak számítógépes érdeklődőkre fókuszáljunk. Ne használunk flasheket, iOS-t használó készüléken nem megjeleníthető elemeket, bannereket, animációkat.

Közösségi média

A közösségi média is meghatározó a rangsorolási algoritmusokban. Innen érkező linkekkel is növelhetjük a pozíciónkat. Nem csak Facebook létezik! A Twitter, Linkedln, YouTube, Google plus, Pinterest, az Instagram, a Tumblr, a Vimeo, a Slideshare és a Klout is számít.
A keresőoptimalizálás során minden mindennel összefügg. A több száz algoritmus, a kulcsszavak, a tárhely kapacitása, a domain, az ergonomikus elrendezés, és még sorolhatnánk. A változásokat folyamatosan nyomon kell követni, méréseket végezni. És nem utolsó sorban: ne napokban gondolkodjunk, a befektetett (és jól végzett) munka megtérül, de nem azonnal. A Google naponta oldalak millióit nézi át, naponta a miénk mellett sok millió oldal kerül ki a netre. Előbb-utóbb mi is sorra kerülünk.