Snapchat – a pillanatok alatt ütő marketing

A közösségi élet online színterei napjainkban kikerülhetetlenek. Akár magán-, akár üzleti célból, de mindenki használja. A Facebook, Twitter és a szakmai Linkedln árnyékából egyre nagyobb teret vág magának a Snapchat. Az applikáció felhasználói bázisa vetekszik a főbb csatornákéval, emellett más felületek alakítására is nagy befolyása van.

Mi az a Snapchat?

A Snapchat okostelefonra letölthető kép – és videóküldő alkalmazás, az újdonsága pedig abban rejlik, hogy a tartalmak a beállított idő függvényében véglegesen törlődnek. Az adott pillanatra fókuszáló üzenetek egyre népszerűbbek, hiszen azt mutatják meg, hogy éppen akkor mit láttak, hallottak vagy éreztek. Olyan, mintha élőben „beszélgetnénk” a minket körülvevő világgal. Az élőbeszéd sem visszajátszható, az sem tárolódik.

A „pillanatnak élünk” életérzés elsősorban a fiatalokat varázsolja el: a felhasználók átlagéletkora 18 – 29 év. Ebben a korcsoportban megelőzte a Facebookot és az Instagrammot is. A sikerének a titka éppen az, ami a lényegét adja: a fotó és bejegyzés spontán módon törlődik, ergó az abszolút szabad véleménynyilvánítást teszi lehetővé. A felhasználók ma már érzékenyebben arra, milyen információt osztanak meg magukról, ezt a „félelmet” kihasználva pedig érthető, hogy a megsemmisülő üzenetek népszerűek az emberek körében.

Snapchat használók

A Business Insider 2014 év végén publikált alapján a 18 és 24 év közötti korosztály aránya a Facebookon 16%, a Twitteren 19%, az Instagramon 23%, míg a Snapchaten ez a szám 45%. Ez azért jelentős eredmény, mivel majdnem mindegyik social csatorna a tinédzsereket és a fiatalokat akarja magához csábítani. A fiatalokra jellemző, hogy úgy érzik, ha nincsenek minden pillanatban jelen a virtuális térben, akkor valamiről lemaradnak. Meghatározóak a társadalmi tendenciák alakításában, mivel kiemelkedő vásárlóerő van a kezükben, gyorsabban alkalmazkodnak az újdonságokhoz, illetve ők a legelfogadóbbak az új platformokkal kapcsolatban.
Ezek ismeretében nem is meglepő a „snappelés” villámgyorsan ismertté és kedveltté vált. A leggyorsabban növekvő közösségi felület, évente több millióan töltik le az alkalmazást. Jelenleg közel 200 millióan aktívak rajta, ez napi 60 millió fotós üzenetet jelent.

snapchat
snapchat

Az „eltöltött idő”  azt sugallja, hogy a Snapchat megtalálta, hogyan kösse le felhasználóit. Az App Annie alkalmazáselemző cég idei felmérése szerint Snapchat appján több időt töltenek az iPhone-felhasználók, mint az Instagramon.

Snapchat, mint reklámfelület

Ezen a felületen még viszonylag kevés a reklám, és nem feltétlen vannak tudatában annak a kevésnek sem. A marketingcélt szolgáló videók a felhasználói élményt növelve teljes képernyőn nézhetők – inkább szórakoztató, mint zavaró jellegűek.

A Social Media Examiner 2016 májusi kutatásában több mint 5000 marketing szakember, közösségi média menedzser vett részt, azzal a céllal, hogy megértsék a közösségi média szerepét a vállalkozások kiterjesztésénél. Véleményük szerint a Snapchat növekvő fázisban van. A marketingesek mindössze 5%-a használja üzleti célokra, 16% tervezi, hogy növeli a Snapchat jelentőségét, és 28% szeretne többet tudni a használatáról.

Snapchat, az online eszköztár fontos eleme

Az üzenetek rövid lejárati ideje szavatolja, hogy a snappelt tartalom sokkal jobban érvényesül, a snapp megnyitásakor nem vonja el más a felhasználó figyelmét. A bizalom, és a hitelesség pedig abszolút releváns, hiszen minden jelen időben történik. Nem kozmetikázott hirdetéseket láthatnak, hanem bepillantást a színfalak mögé.

2015-ben a Red Bull az ismert kanadai snowboardost, Mark McMorrist kérte fel, hogy használja a márka Snapchatjét. A sportoló hatalmas rajongó táborát is elérték, megnőtt a cég ismertsége, és az általuk sugallt életérzést, az extrém sportot, mint életmódot is hangsúlyosabban tudták közvetíteni.
A Covergirl márka pedig a New York-i divathéten snappelt a kulisszák mögül, vagyis a szolgáltatást, a terméket és az eseményt is megfelelően, máshol még nem látott módon, hitelesen, szórakoztatóan, a lehető legnagyobb eléréssel tudták reklámozni.
A McDOnalds, a General Electric, és más vállalatóriások is felismerték, hogy az applikáció maximálisan támogatja üzleti céljaik elérését, ha élnek a felület adta kreatív eszközökkel.

Egyéb céges Snapchat ötletek

Milyen eszközökre gondolhatunk: küldjön kuponokat, vagy promóciós kódokat. A nyereményjátékok szintén népszerűek. A közösségi médiák elemei összeköthetőek: ossza meg a Snapchat fotóit a Facebookon, vagy kérje a követőit, hogy a Snapchat képeiket tegyék ki az Instagramra a márka, vagy a kampány hashtegjével ellátva. A mix révén a marketing hatása felerősödik.

Legfrissebb bejegyzések