A közösségi élet online színterei napjainkban kikerülhetetlenek. Akár magán-, akár üzleti célból, de mindenki használja. A Facebook, Twitter és a szakmai Linkedln árnyékából egyre nagyobb teret vág magának a Snapchat. Az applikáció felhasználói bázisa vetekszik a főbb csatornákéval, emellett más felületek alakítására is nagy befolyása van.
Mi az a Snapchat?
A Snapchat okostelefonra letölthető kép – és videóküldő alkalmazás, az újdonsága pedig abban rejlik, hogy a tartalmak a beállított idő függvényében véglegesen törlődnek. Az adott pillanatra fókuszáló üzenetek egyre népszerűbbek, hiszen azt mutatják meg, hogy éppen akkor mit láttak, hallottak vagy éreztek. Olyan, mintha élőben „beszélgetnénk” a minket körülvevő világgal. Az élőbeszéd sem visszajátszható, az sem tárolódik.
A „pillanatnak élünk” életérzés elsősorban a fiatalokat varázsolja el: a felhasználók átlagéletkora 18 – 29 év. Ebben a korcsoportban megelőzte a Facebookot és az Instagrammot is. A sikerének a titka éppen az, ami a lényegét adja: a fotó és bejegyzés spontán módon törlődik, ergó az abszolút szabad véleménynyilvánítást teszi lehetővé. A felhasználók ma már érzékenyebben arra, milyen információt osztanak meg magukról, ezt a „félelmet” kihasználva pedig érthető, hogy a megsemmisülő üzenetek népszerűek az emberek körében.
Snapchat használók
A Business Insider 2014 év végén publikált alapján a 18 és 24 év közötti korosztály aránya a Facebookon 16%, a Twitteren 19%, az Instagramon 23%, míg a Snapchaten ez a szám 45%. Ez azért jelentős eredmény, mivel majdnem mindegyik social csatorna a tinédzsereket és a fiatalokat akarja magához csábítani. A fiatalokra jellemző, hogy úgy érzik, ha nincsenek minden pillanatban jelen a virtuális térben, akkor valamiről lemaradnak. Meghatározóak a társadalmi tendenciák alakításában, mivel kiemelkedő vásárlóerő van a kezükben, gyorsabban alkalmazkodnak az újdonságokhoz, illetve ők a legelfogadóbbak az új platformokkal kapcsolatban.
Ezek ismeretében nem is meglepő a „snappelés” villámgyorsan ismertté és kedveltté vált. A leggyorsabban növekvő közösségi felület, évente több millióan töltik le az alkalmazást. Jelenleg közel 200 millióan aktívak rajta, ez napi 60 millió fotós üzenetet jelent.
Az „eltöltött idő” azt sugallja, hogy a Snapchat megtalálta, hogyan kösse le felhasználóit. Az App Annie alkalmazáselemző cég idei felmérése szerint Snapchat appján több időt töltenek az iPhone-felhasználók, mint az Instagramon.
Snapchat, mint reklámfelület
Ezen a felületen még viszonylag kevés a reklám, és nem feltétlen vannak tudatában annak a kevésnek sem. A marketingcélt szolgáló videók a felhasználói élményt növelve teljes képernyőn nézhetők – inkább szórakoztató, mint zavaró jellegűek.
A Social Media Examiner 2016 májusi kutatásában több mint 5000 marketing szakember, közösségi média menedzser vett részt, azzal a céllal, hogy megértsék a közösségi média szerepét a vállalkozások kiterjesztésénél. Véleményük szerint a Snapchat növekvő fázisban van. A marketingesek mindössze 5%-a használja üzleti célokra, 16% tervezi, hogy növeli a Snapchat jelentőségét, és 28% szeretne többet tudni a használatáról.
Snapchat, az online eszköztár fontos eleme
Az üzenetek rövid lejárati ideje szavatolja, hogy a snappelt tartalom sokkal jobban érvényesül, a snapp megnyitásakor nem vonja el más a felhasználó figyelmét. A bizalom, és a hitelesség pedig abszolút releváns, hiszen minden jelen időben történik. Nem kozmetikázott hirdetéseket láthatnak, hanem bepillantást a színfalak mögé.
2015-ben a Red Bull az ismert kanadai snowboardost, Mark McMorrist kérte fel, hogy használja a márka Snapchatjét. A sportoló hatalmas rajongó táborát is elérték, megnőtt a cég ismertsége, és az általuk sugallt életérzést, az extrém sportot, mint életmódot is hangsúlyosabban tudták közvetíteni.
A Covergirl márka pedig a New York-i divathéten snappelt a kulisszák mögül, vagyis a szolgáltatást, a terméket és az eseményt is megfelelően, máshol még nem látott módon, hitelesen, szórakoztatóan, a lehető legnagyobb eléréssel tudták reklámozni.
A McDOnalds, a General Electric, és más vállalatóriások is felismerték, hogy az applikáció maximálisan támogatja üzleti céljaik elérését, ha élnek a felület adta kreatív eszközökkel.
Egyéb céges Snapchat ötletek
Milyen eszközökre gondolhatunk: küldjön kuponokat, vagy promóciós kódokat. A nyereményjátékok szintén népszerűek. A közösségi médiák elemei összeköthetőek: ossza meg a Snapchat fotóit a Facebookon, vagy kérje a követőit, hogy a Snapchat képeiket tegyék ki az Instagramra a márka, vagy a kampány hashtegjével ellátva. A mix révén a marketing hatása felerősödik.