A nyomonkövetés a közösségi média kampányokból leggyakrabban kihagyott lépés. Azt is kevesen látják, hogy a social media monitoring mire jó, és mennyi lehetőség rejlik benne. Vagy azért, mert nincs rá idő, munkatárs, vagy mert nem érzik a fontosságát. Te ne kövesd el ezt a hibát!
A vállalkozások közösségi médiában való jelenléte ma már szinte követelmény. A használatára sokan kezdenek ráérezni, rendszeresen használják, viszont nem mindig megfelelően. Egyre több poszt születik, újdonságokat osztanak meg, a nyereményjátékok és különböző egyéb kezdeményezések is nagy nézettséget érnek el. Ugyanakkor ez egy kétirányú csatorna. Mindig reagálni kell.
Továbbá, a közösségi média figyelése nem egyenértékű azzal, hogy egész nap bejelentkezve vagyunk a Facebookra. Sőt, a közösségi média sem egyenlő a Facebookkal. Ne feledkezzünk meg a többi platformról sem.
A legismertebb social media platformok
Általában elsőként említjük, a legismertebb. Több millió vállalkozás használja világszerte. Hatékony a B2B szektor számára is, hiszen az alkalmazottak, cégvezetők, tulajdonosok ugyanúgy regisztráltak, és számukra is fontos információ forrás. Márkaépítéshez, új termékek bevezetéséhez, nyereményjátékok szervezéséhez hatékony terep, mivel hatalmas tömeg elérésére, és pontosan célzott üzenetek közvetítésére is képes.
a vállalkozások mintegy ötöde a Linkedin-t tartja a számára leghasznosabb médiumnak. Különböző területeken tevékenykedő szakemberek profiljaival, önéletrajzaival feltöltött adatbázis. A világon a legnagyobb a maga nemében: eddig több, mint 332 millió felhasználója van, és percenként átlagban százzal növekszik a számuk.
A regisztrált felhasználók rövid szöveges üzenetekben kommunikálnak, twittelnek, általában reagálva egy történésre, egymásra. Túlnyomó részben okostelefonról érik el, és sokan szinte minden lépésüket kiposztolják.
Google+
A Google közösségi oldala,így a felhasználók saját Gmail fiókjukkal léphetnek be. Itt is saját profilt lehet kialakítani, és tartalmakat oszthatnak meg egymással a felhasználók.
A +1 gombbal jelezhetjük,ha tetszett egy bejegyzés:. de a Google keresési találatok, reklámok, és weboldalak is +1-ezhetőek. A keresőoptimalizlásban ennek nagy szerepe van. Kereséskor a Google előrébb helyezi a találati listában azokat az oldalakat , ahol többen jelöltek +1-gyel.
A Google Plus ezeken kívül integrálja számos más Google alkalmazás lehetőségeit is. 100 keresésből 95 a Google-on történik, és ha ehhez hozzávesszük ezt az integrációt, és a +1 hatását az organikus találati listára, akkor valószínűleg növekedni fog a Google Plus jelentősége.
Napi szinten 75 millió aktív felhasználót számláló közösségi hálózat, amely okostelefonon történő fényképek és rövid videók megosztásán alapul.
A social monitoring jelentősége
Nem mindegy, mit gondolnak rólunk, mégpedig azért, mert ebből élünk. A vállalkozás bevétele attól függ, mennyire ismernek és kedvelnek minket.
A nyomonkövetés magában foglalja a konkurenciafigyelést és elemzést, a sajtófigyelést, a szakmai hírek, és a sajtó figyelését is.
Az eredményeknek több területen vesszük hasznát:
- a marketingesek pontosabban céloznak, ami egyenértékű a kisebb ráfordítással
- a sales-es kollegák munkáját is megkönnyíti
- lehetőséget ad a PR tevékenységünk analizálására, módosítására is
A megfigyelés során megismerjük az ügyfeleinket, leendő ügyfeleinket, a piacot, a konkurenciát. A megfelelő monitoring egy biztonsági háló a cégünknek: mindig naprakészek leszünk a trendekről, a fogyasztói véleményekről, és pontosabban tudjuk vállalatunkat pozicionálni. Könnyebben hozhatunk azonnali döntéseket, akár rövid-, akár hosszú távú céllal.
Saját cégünk nyomonkövetése
Lehetővé teszi, hogy azonnal reagáljunk mindenre, ahol csak felbukkan a cégünk neve. A rólunk kialakult képpel kapcsolatosan elég hamar tisztában leszünk. Ezt kezeljük ugródeszkaként. Mert nem csak nézni akarunk, ugyebár, hanem aktívan irányítani, befolyásolni imidzsünk alakulását. Ha már az aktivitás szóba került: mindezt időben kell megtenni. Egy esetleges negatív komment, amit nem kezelünk, sok kárt okozhat. Lehetséges ügyfelek olvassák, és nem fogják megkérdőjelezni a valóságalapját, viszont elraktározzák magukban.
Ügyfelek monitorozása
A szolgáltatási körök kialakításánál vagy a termékek pozicionálásánál nagyon fontos, hogy ismerjük a célközönségünket. Amikor összeállítjuk a kommunikációnkat, meg kell vizsgálnunk, hogy kiknek és pontosan mit szeretnénk üzenni.
A közösségi média remek terep a célcsoport megismerésére. Nemcsak nevekkel találkozunk, hiszen általában sok információt megosztanak magukról. A kor, a végzettség, preferenciák, mind-mind fontos és minőségi információ. A saját facebook- (vagy egyéb) profilunkon megjelenő kommentek iránymutatást adnak, hogy mi a véleményük a termékünkről, szolgáltatásunkról, a konkurenciánkról, a szakmáról. Megtudatjuk az elvárásaikat, ennek megfelelően tudjuk alakítani tevékenységünket.
Amennyiben felmerül egy probléma, nem csak annyi a feladatunk, hogy időben kezeljük. (meg persze a sikeres problémamegoldásról írjunk egy rövid szösszenetet, és az ügyfél pozitív véleményével együtt posztoljuk) A probléma környezetének vizsgálata is fontos. Csak nálunk fordul elő? Vagy más, hasonló vállalkozásoknál is? Meg tudjuk előzni?
Egy közvéleménykutatás eredményét kaphatjuk, anélkül, hogy egy kérdést is feltettünk volna.
Az ügyfelekkel való kapcsolat nem akkor kezdődik, amikor feliratkozik a hírlevelünkre. Már jóval korábban, például, amikor tájékozódik a problémájára való megoldás keresésekor. Amint a látókörébe kerül a cégünk, már lesz egy benyomása rólunk. Ha a hozzáállásunkkal, szakértelmünkkel, az oldalainkon megjelentetett, számára értékes tartalommal megszereztük a bizalmát, valószínűleg az ügyfelünkké válik. Egy elégedett és valamelyest elkötelezett ügyfél a legjobb “reklámarc”. A valós és létező “harmadik fél” könnyen felénk billent egy hezitáló, döntés előtt álló vásárlót. Ne becsüljük alá a Word of mouth marketing, azaz a szóbeszéd marketing jelentőségét.
Konkurencia monitoring
A közösségi oldalak, és egyéb weboldalak, hírfolyamok figyelése a konkurencia tevékenységének feltérképezése során is hasznos. Fontos, hogy tudjuk, mit tesznek, mikor és hogyan. Ez befolyásolja a saját piaci helyzetünket, ügyfeleinket is. Ha aktívak vagyunk, a nevükkel kapcsolatban felmerülő problémákat a saját hasznunkra fordíthatjuk. Amint egy bejegyzésben felmerül egy, a piacunkat, célcsoportunkat, esetleg a konkurenciánkat érintő probléma, mi ott vagyunk, kezeljük a helyzetet. Tanácsot adunk az illetőnek, felvesszük vele a kapcsolatot, és segítünk a gond megoldásában. Valószínűleg nyitott lesz rá, hiszen az interneten tette közzé az esetet, és a beszélgetésben résztvevők is érintettek valamilyen szinten, hiszen hozzászóltak a bejegyzéshez. Nagy, és megfelelő nyilvánosságot kap a hozzáállásunk.
A szakmai hozzáértésünket is jelezzük ezzel, mi mindig rendelkezésre állunk, és segítünk, számíthatnak ránk. Jelentősen megemelkedik irányunkba a bizalom. Pozitív asszociáció kapcsolódik a cégünk nevéhez.
Piaci hírek nyomon követése
A vásárlóink sűrűn használják az internetet. Döntéseik előtt tájékozódnak. Nekünk előttük kell járnunk, mert a kompetenciánkat kérdőjeleznék meg, ha egy a szakmát érintő újdonságról előbb értesülnek, mint mi. Olvassuk sűrűn a területünket érintő blogokat, külföldi oldalakat, a szakma vezető arcainak közösségi oldalait. Ha előre láthatjuk a kialakulóban levő trendeket, van időnk azokhoz alkalmazkodni, beépíteni a marketing tevékenységünkbe. Ezeket egyébként posztolhatjuk is az oldalainkon. Nem egyszerű rendszeresen új tartalommal megjelenni, ez egy nagyszerű lehetőség a friss tartalomra.
Hasznos segítség:
https://sendible.com közösségi média marketing elemzés és ellenőrzés
https://www.agorapulse.com közösségi média megjelenések menedzselése
http://www.cyfe.com közösségi média analitika, marketing