Szabadúszó marketinges: a kisvállalkozások megmondóembere

sablon

Hosszú hónapokat vártunk arra, hogy valaki megírja helyettünk ezt a cikket, de nem. Úgyhogy íme, az eddigi legmegosztóbb cikkünk: amiben a szabadúszó marketingesekről írunk. Egy téma, amit eddig senki nem mert ennyire szókimondóan, egyenesen megírni. És benne sok sok válasz a fel sem tett kérdéseidre. 

Amikor szükséged lesz a szabadúszó marketingesre.

Tételezzük fel azt, hogy van egy jó (vagy egy jónak tűnő) vállalkozás ötleted (vagy egy olyan, amiről úgy gondolod, hogy te jobban tudod csinálni, mint azok, akik már abba is hagyták). Az egyszerűség kedvéért legyen ez az ötlet egy webshop, ahol – magad készítette – szappant szeretnél majd eladni. Te csak az ötletig jutottál a szappan készítéshez értesz, ezért felismered, hogy szükséged lesz egy szabadúszó marketingesre, valakire aki a kezdő lépésektől segíteni tud neked.

Mindjárt tegyük fel a kérdést, hogy miért is kell neked egy szabadúszó marketinges?

Ha egy szabadúszó marketingest kérdeznél meg, majdnem biztos, hogy azzal magyarázná a saját szükségességét, hogy a marketing ma már összetett, a sikeredhez szerteágazó tudás és ismeret kell. Azt is biztosan elmondaná, hogy ő abban tud majd neked (és a legtöbb kezdő vállalkozónak, kisvállalkozásnak) segíteni, hogy ismeri, és érti ezeket a területek, és integrálni tudja a cégedbe, cégedre. 

Egyébként igaza is van, mert felsorolni is nehéz azt, hogy mi mindenre lehet szükséged: tartalomra, vizuális megjelenésre, Ads hirdetésekre, remarketingre Insta, és Facebook hirdetésekre és kommunikációra, hírlevelekre. Fel kell építened a közönségedet, és a közösségedet, törődnöd kell velük, affiliate partnerek kellenek, számolnod kell a megtérülést, leadeket kell gyűjtenéd és brandet építeni sem árt. És ez eddig csak a marketing legteteje, a jéghegy csúcsa.

Ez a te idődbe (miközben készíted a szappant, terméket fejlesztesz, tárgyalsz, intézed a cégügyeket) nem fog beleférni, és megtanulni sem fogod tudni ezt a rengeteg dolgot. Ki kell szervezned egy szabadúszó marketingesnek. 

És itt akár vége is lehetne a cikknek mert minden rendben. Van azért pár dolog, ami árnyalja a képet.

Mi a baj a szabadúszó marketingesekkel?

Ha jó a terméket, és jó a szabadúszó marketinges is, akit választottál, akkor semmi. 

De már akkor elbukhatsz amikor kiválasztod azt a marketingest, akire majd a cégedet, a jövődet bízod. Arról ugyanis, hogy hogyan kellene kiválasztani a legjobb marketingest, és miről ismered meg a kóklert, egy külön cikksorozatot lehetne írni. 

Azért egy kis óvatossággal, és józan gondolkodással el tudod dönteni, hogy a cégedet a „Marketingdoktorúr”-ra (akinek semmiféle felmutatható referenciája sincs) bízod vagy sikerül találnod egy (legalább ránézésre) picit komolyabbat is. 

Tételezzük fel, hogy sikerült kikerülnöd a marketingdoktorurat, a szövegíráskirálylányt, az tavasztündérbloggert, és a pírároska Timit. Már megtetted az első lépést ahhoz, hogy sikerüljön olyasvalakit kiválasztanod, aki ért a marketinghez. 

szabaduszo_sablon

De pontosan mihez ért?

Mihez és meddig értsen a szabadúszó marketinges

A cégek – gyakran – azt várják el egy szabadúszó marketingestől, hogy egyedül mindenhez értsen (még gyakoribb, és még nagyobb gond, hogy sok szabadúszó marketinges ezzel kecsegtet). 

A szabadúszó marketinges nem ért mindenhez amire neked szükséged van. Nem biztos, hogy megvan a tudása ahhoz, hogy méretre vágja a fotóidat a webshopban (és nem is a dolga), nem biztos, hogy el tudja készíteni a hirdetésed grafikáját, ahogy az sem 100%, hogy profi Ads kezelő. Nem biztos, hogy tud meggyőző hírlevelet írni, és az sem, hogy az általa írt landing oldal eladja majd a szappanodat. 

Na, oké, de akkor mihez ért?

Igazából (és elvileg) mindenhez, amit fent leírtunk, de tőle azt várhatod el, hogy a céged érdekeit szem előtt tartva megvalósítson. Például felismerje azt, hogy karácsonykor melyik illatok lesznek a legkeresettebbek a szappanok közül és kigondoljon erre pár reklámkampányt. Aztán kitalálja azt, hogy hol, milyen platformon, mikor és kinek, milyen kommunikációval, és képi megjelenítéssel lehet a legjobban eladni a karácsonyi szappant. (Ez persze csak egy volt a sok marketingötlet között, ami elvárható tőle) 

És itt adódik a kérdés, hogy meddig tart a szabadúszó marketinges határa és a felelőssége?

Meddig tartanak a szabadúszó marketinges határai

Elmondok egy történetet (szóval átváltunk storytelling szövegírásra) úgy lesz a legegyértelműbb. És szappanos lesz a példa. 

Évekkel ezelőtt történt, hogy egy hölgy nagy reményekkel vágott bele a szappankészítésbe. Különleges formákkal különleges illatokkal állt elő: amivel (marketinges szemmel) több gond volt. Hiába mondtuk neki, hogy senki nem akar kocka vagy fenyőfa alakú szappannal fürdeni, mert egyszerűen nem kényelmes: ő ilyen alakúakat (is) gyártott. Azt is hiába kértük, hogy ne árazza 1490 forintra a szappant, mert mindenki 790 -990 forint közötti összegért adja (és az összes drogériában is annyi) ő erre azt válaszolta, hogy különlegesek az összetevők, ezért ennyi, ezt a piac is megérti majd. Aztán kértük, hogy legyen vágykeltő értékesítő szöveg a szappan mellett, de feleslegesnek tartotta, mert ki és mit nem ért azon, hogy kókusz szappan, igaz?  Tulajdonképpen majdnem minden javaslatunka lesöpört az asztalról.

Talán fél évig bírta mielőtt csődbe ment, persze a rossz marketing miatt – hiszi a mai napig. 

Nehéz meghúzni a szabadúszó marketinges határokat. De a példa jól mutatja, hogy rengeteg dolog van, amiről nem tehet, és a világ legjobb marketingese sem tudott volna segíteni. 

Meddig a tiéd a szabadúszó marketinges?

Erre megint egy (rém)történetet mondunk el. Dolgoztunk egy kollagént forgalmazó hölgynek, aki képtelen volt rendszerben gondolkodni. Ha kedden kellett kiküldeni egy hírlevelet akkor ő kedden reggel adta meg a témát: emiatt kapkodva kellett megírni. Ha Facebookon posztoltunk akkor ő hétfő reggel mondta meg, hogy a héten (és ezt vasárnap este gondolta ki) csinál egy 40%-os akciót. Sem az nem zavarta, hogy nem illik a kommunikációba, sem az, hogy már készen voltak a posztok sem pedig az, hogy a grafikustól a szövegíróig mindenki kapkodva fog dolgozni. Egyébként másodszorra.

Előfordult más is: például az, hogy a pénteken kezdődő akciója egy termékre nem vonatkozott, majd szombat reggel hívott kétségbeesetten, hogy azonnal módosítjuk az összes hirdetést, kommunikációt, mert mégis lett termék, vett, és el kell adni. És elvárta volna, hogy szombat reggel mindenki neki dolgozzon. 

A szabadúszó marketinges azért szabadúszó mert nem az egyetlen cég vagy akivel foglalkozik. Azért állapodtok meg egy bizonyos díjban (és hozzá a munkában) mert azért a díjért azt a munkát végzi el. Ő nem a tiéd, őt nem dolgoztathatod, amikor akarod, és nem vegzálhatod (mondjuk) szombat reggel, hogy ami tegnap még igaz volt az mára nem az. 

De akkor hogyan működik a szabadúszó marketinges? 

Azt várhatod el tőle, hogy beállítja a folyamataidat, tartja a kapcsolatot veled, építi a cégedet. Ötleteket ad, amit meg is valósít (gyakran más szakemberekkel együtt) és egymásra épülő lépésekkel, rendszerben gondolkodva építgeti, növeli a céged elismertségét, ismertségét, és a bevételét is. 

Segíthetünk neked a marketingben? Kattints, kérj tőlünk ajánlatot most.

Legfrissebb bejegyzések