7 marketingigazság a világjárvány után

marketingigazsag_kezdo_jo

Ma már tény, hogy a koronavírus járvány alapjaiban változtatta meg a marketinget, megkérdőjelezve az ügyfélkapcsolatokra és a márkaépítésre vonatkozó eddigi szabályokat is. Összegyűjtöttünk néhány olyan változást, amit a jövő marketingjében érdemes figyelembe venni már most.

2021 a vízválasztó

Most már biztosan kijelenthetjük, hogy a 2020-as év olyan volt, mint semelyik másik, és a 2021-es év ezt nem tudta sem kipihenni sem visszarendezni: alapvető változások történtek az élet minden területén, és ebbe a marketing is beletartozik. Amíg 2019-ig a marketing egyfajta séma mentén született és kiszámítható volt, a világjárvány új megközelítéseket és szabályokat teremtett, jelentősen átírva az eddig elfogadottakat. Íme.

1: Kihez szólsz?

Régi igazság: A marketing a célcsoport megismerésével kezdődik. 

Az új igazság: A marketing az adott ügyfél megismerésével kezdődik. 

A Covid-19 válság megerősítette azt, amit már eddig is tudtunk: a márkáknak lokálisan és rendkívül pontosan kell kommunikálniuk, szinte a konkrét fogyasztókat kell megcélozniuk az ő körülményeik értékeik, érzelmeik és a számukra leglényegesebb dolgok alapján. Ez azt jelenti, hogy egy nemzetközi brandnak ma már nem elég „nemzetközi sztenderdek szerint kommunikálni” hanem országról országra, megyéről megyére, városról városra meg kell érteni a helyi helyzetet és annak megfelelően kell kommunikálni. (Egyes vállalkozások, például bankok, éttermek vagy kiskereskedők esetében ez akár azt is jelentheti, hogy a kommunikációt üzletenként kell testre szabni.) Az már nem elég, ha az emberek azt gondolják: a hozzám hasonlónak szól az üzenet, hanem elvárják, hogy azt érezzék: pontosan nekik szól.

2: Kivel versenyzel? 

Régi igazság: Van egy konkurenciád, és avval versenyzel

Új igazság: Azzal versenyzel, aki a legutolsó jó élményt nyújtotta

A fogyasztó elvárások a Covid-19 előtt is finomodtak és nőttek, de mára minden megváltozott. Nem a (vélt vagy valós) konkurenciáddal versenyzel, hanem éppen azzal, aki a legutolsó jó, pozitív élményt nyújtotta a vásárlódnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például a nagy hamburgeres nem a másik nagy hamburgeres céggel versenyez, hanem azzal az étteremmel, ahol a fogyasztója legutoljára evett. És ez lehet a sarki gyrosos is. 

3: Mivel versenyzel? 

Régi igazság: Az ügyfeleid azt remélik nálad van a megoldás a problémájukra

Új igazság: Az ügyfelek elvárják azt, hogy pontosan az legyen nálad, ami kell nekik

A fogyasztók ma már elvárják, hogy minden élmény releváns, kellemes és gyors legyen. Más szóval, csak az érdekli őket, hogy azt kapják, amit akarnak, és akkor, amikor akarják. És ragaszkodnak ahhoz, hogy semmi ne álljon az útjukba. Már nem egy elektromos fűnyírót keresnek, és nem valamilyen megoldást arra, hogy le tudják nyírni a füvet, hanem pontosan azt az eszközt, amelyikkel elérhetik ezeket a vágyakat. Ez nem ugyanaz a tudatos vásárlói döntés, ami volt, hanem egy tökéletesen megfogalmazott elvárás.

4: Az ügyfélszerzés egy online randi 

Régi igazság: Az ügyfélszerzés olyan, mint egy buli, ahol sok ügyfél van

Új igazság: Az ügyfélszerzés olyan, mint az online randi

A marketing sokáig részben arról szólt, hogy minél alacsonyabb költségvetéssel elérjünk minél több lehetséges ügyfelet: tehát alapvetően olyan volt, mintha annyi buliba vagy bárba mentél volna el, ahányszor csak tudtál és amennyibe csak tudtál, abban a reményben, hogy megtalálod azt a bizonyos valakit. Ma már nem így működik: az online térben egyvalaki van és te, ami az online marketingben azt jelenti, hogy az (ügyfelektől származó) adatokat elemezve szükséges szinte egyén szinten kommunikálni. Többé már nincsenek sémák és nincsenek konzervmegoldások.

7 marketingigazsag _ koztes

5: A klasszikus értékesítési tölcsér halála 

Régi igazság: A marketingstratégia középpontjában az ügyfél áll.

Új igazság: A vásárlói út középpontjában áll az ügyfél

A klasszikus értékesítési tölcsér abból áll, hogy végigvisszük az ügyfelet egy olyan úton, amelynek során bevonjuk őket a bűvkörükbe, közvetlenül vagy közvetve eladásra konvertáljuk őket, majd remélhetőleg meg is tartjuk a vásárlót, és abban reménykedünk, hogy akár hírvivőnkké válnak, és nyitottak lesznek az upsell és cross-sell termékek iránt. Ez ma már nem így van, nem a marketingstratégia, hanem a vásárlói útvonal célpontja az ügyfél.

6: 2021 és a kapcsolatok 

Régi igazság: Számítanak a kapcsolatok

Új igazság: Mindennél fontosabbak a kapcsolatok

A Covid azonnali hatása az volt, hogy fókuszba helyezte a B2B azaz a cégek közötti kapcsolatokat. Elmaradtak a rendezvények, megszűntek a lehetőségek a kapcsolatok építésére így azonnal megemelkedett az ajánlás és a régi kapcsolatok fontossága. A B2C kontextusban (azaz a vállalat – vásárló) a bizalom 2021-től minden eddiginél fontosabb szerepet játszik. Ez az alapja a vállalat és a fogyasztó közötti értékcserének. Mivel a cégek egyre inkább a fogyasztók hozzájárulásával megszerzett személyes adatokra támaszkodnak az eladásban / értékesítésben is éppen ilyen fontossá váltak a kapcsolatok, a már megélt megtapasztalások, ismeretek. 

7: Mit képvisel a márkád? 

Régi igazság: A márkádnak nagyszerű termékeket kell ajánlani

Új igazság: A márkádnak nagyszerű értékeket kell ajánlani

A világjárvány alapjaiban megkérdőjelezte a márkahűséget. Az EY Future Consumer Index szerint a fogyasztók 61%-a is hajlandó volt – kategóriától függően – megfontolni egy white label (ezek olyan termékek melyek előállítása olcsóbb és akár saját márkaként is árulhatod) terméket, és minden további nélkül váltott márkát. A szappan és szappan között tehát nincs nagy különbség fogyasztói szemmel. Ám ha egy érték mellé állsz egy értéket teremtesz, akkor lojálisabbak lesznek a vásárlóid

Szívesen segítünk a marketingedben: vedd fel velünk a kapcsolatot. 

Legfrissebb bejegyzések